1 612

Електромобилите издържат доста повече време от колите с ДВГ

  • електромобили
  • батерии
  • живот

Батерията на електромобил може да издържи по-дълго от двигател с вътрешно горене

Електромобилите издържат доста повече време от колите с ДВГ - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Средната възраст на лек автомобил в САЩ в момента е около 14 години. Според ново мащабно проучване на Geotab обаче, батериите на електрическите превозни средства имат потенциал да издържат много по-дълго - до 20 години - дори при ежедневна употреба.

Най-често срещаният аргумент срещу електрическите автомобили е, че високоволтовата тягова батерия се износва бързо. Но данните, събрани от Geotab от повече от 10 000 електрически превозни средства от различни марки и модели, показват друго.

Според тях средният годишен процент на деградация на батерията е само 1.8%. Това означава, че две десетилетия след покупката собственикът ще може да използва приблизително 64% ​​от оригиналния пробег, което все още позволява автомобилът да се управлява ефективно.

Установено е също, че деградацията на батериите не протича равномерно. Най-интензивно намаляване на капацитета се наблюдава през първите няколко години от експлоатацията, след което процесът се забавя значително. Скоростта на износване се влияе от климатичните условия: високите температури ускоряват деградацията, докато умереният климат е по-благоприятен за издръжливостта на батериите.

Видът химичен състав на батерията също играе важна роля. Например, NMC/NCM (никел-манган-кобалтови) батерии показват по-добра стабилност, когато препоръчителното ниво на зареждане се поддържа между 20% и 80%. Това намалява натоварването на батериите и удължава живота им.

В случая с LFP (литиево-железен фосфат) батерии, препоръките са различни. Въпреки че тези батерии обикновено имат по-добра поносимост към пълни 100% цикли на зареждане, изследванията на Geotab показват, че честото допълване все пак може да има малък отрицателен ефект върху живота на батерията. Следователно, за дълъг живот, производителите препоръчват поддържане на умерени режими на зареждане, дори за LFP батерии.

Друго важно откритие от проучването е, че по-малко от 0.5% от батериите на електрическите превозни средства през последното десетилетие са претърпели критична повреда, което означава пълна загуба на функционалност или необходимост от подмяна. Това показва изключително високата надеждност на съвременните батерийни системи, което опровергава други често срещани митове.

Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 16 гласа.

Свързани новини