Цената за подмяна на батерии в употребявани електрически превозни средства, дълго време смятана за основен възпиращ фактор за купувачите, постепенно губи значение. Според анализ, публикуван от Recurrent Auto, падащите цени на суровините, подобреното производство и развитието на нови технологии допринасят за продължаващия спад на цените на батериите, отваряйки нови възможности както за пазара на нови електрически превозни средства, така и за сектора на употребяваните автомобили.
Анализаторите на Goldman Sachs Group изчисляват, че средната цена на батериите може да падне до 80 долара за kWh до 2026 година и до 64 долара до 2030-а. Изследователската фирма RMI поставя цифрата още по-амбициозно: 50 долара за kWh за батерийни пакети и само 35 долара за отделни клетки. Това означава, че подмяната на батерия от 100 kWh, която днес може да струва повече от 15 000 долара, може да струва едва 5000 долара или по-малко в бъдеще, в зависимост от технологията и пазара.
В момента цената на пълна подмяна на батерия за Tesla Model 3 в Европа може да достигне приблизително 16 000 евро. Motor.es обаче подчертава , че тази цифра отразява по-скоро текущата ситуация, отколкото тенденциите за следващите години. Очакваното разпространение на литиево-железни фосфатни (LFP) батерии, които не съдържат оскъдни материали като кобалт или никел, значително ще намали разходите за производство на батерии. Освен това тези батерии се характеризират с висока термична стабилност и дълъг експлоатационен живот.

Друг важен фактор ще бъде развитието на инфраструктура за рециклиране и повторна употреба на стари батерии. Старите устройства могат да се използват като съхранение на енергия в стационарни системи или като източник на ценни материали за нови батерии. Тази практика ще намали общите разходи за подмяна на батериите. При благоприятен сценарий, като се вземат предвид възстановяванията за рециклиране на стари батерии, крайната цена на подмяната може да падне до 10–20 долара за 1 kWh.
Значителна помощ за собствениците на електрически превозни средства остават гаранциите на автомобилните производители. В повечето случаи високоволтовата батерия е гарантирана за 8 години или за пробег над 160 000 км. Според реалистични оценки, съвременните батерии са способни да осигурят пробег над 300 000 км без критична загуба на капацитет, което елиминира спешната нужда от подмяна през първото десетилетие на експлоатация.