Според актуални данни, общият брой регистрирани леки автомобили от всички видове в България към юли 2025 година е около 3.5 милиона. В същото време общият брой регистрирани леки електрически автомобили е достигнал приблизително 15 хиляди бройки. Това означава, че делът на електрическите автомобили е едва 0.4% от общия автомобилен парк в страната.
Този процент е далеч от нивата на страни като Норвегия или Швеция, където делът на електрическите превозни средства достига над 20% и където постепенно започва да се обмисля намаляване на държавните стимули. За да започнем да дискутираме намаляване на помощите за електрически превозни средства в България, първо трябва да има такива и второ техният брой трябва да се увеличи поне десет пъти.
В същото време, дори и този сравнително малък брой електрически превозни средства вече допринася за намаляване на потреблението на гориво в страната. По приблизителни оценки, през първото тримесечие на 2025 година те са предотвратили изразходването на гориво за почти 150 милиона лева.
Значителна част от тази сума иначе би млезла в държавния бюджет под формата на акцизи за горивата. В този аспект на мисли често се чуват твърдения, че електрическите автомобили не покриват разходите за поддръжка на пътищата, но този аргумент е напълно основателен. Първо, толкова малък брой електрически превозни средства има пренебрежимо малко влияние върху състоянието на пътната инфраструктура – въздействието им е по-малко дори от сезонните колебания в общия брой автомобили по пътищата.
Дори обикновено увеличение на цените на горивата на бензиностанциите може да намали броя на автомобилите по пътищата с 5-7%. Второ, акцизът, който е включен в цената на горивото и се плаща от всички собственици на автомобили с двигатели с вътрешно горене, по същество представлява екологичен данък за замърсяването на околната среда, причинено от изгарянето на изкопаеми горива.
Въпреки това, съществува аргумент, че по-голямото тегло на електрическите автомобили спрямо техните бензинови или дизелови еквиваленти би могло да окаже по-голям натиск върху пътната настилка с течение на времето. Батериите, които захранват електромобилите, добавят значителна маса, което потенциално увеличава износването на асфалта и мостовите конструкции, особено при интензивен трафик или на места с вече компрометирана инфраструктура.