Ново проучване на Международния съвет за чист транспорт (ICCT) развенчава митовете за негативното въздействие на електрическите превозни средства върху околната среда. Анализът доказва, че електрическите автомобили (ЕВ) са значително по-екологични от тези с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), дори когато се отчита процесът на производство на батериите.
Според ICCT, след като измине около 17 000 километра – пробег, еквивалентен на приблизително една година шофиране – електрическият автомобил започва да компенсира емисиите, свързани с неговото производство. Тази компенсация се дължи на нулевите емисии по време на самата експлоатация.
Проучването е взело предвид всички етапи от жизнения цикъл на един автомобил: от добива на суровини за батериите до тяхното изхвърляне. Въпреки че началният етап на производство на ЕВ е по-замърсяващ в сравнение с ДВГ, бързият преход на Европа към зелена енергия все повече смекчава този недостатък.
За 20-годишен експлоатационен живот, един електрически автомобил отделя четири пъти по-малко парникови газове от автомобил с ДВГ. Проучването също така показва, че електрическите превозни средства (BEV) намаляват емисиите на CO2 със 73-78%, хибридите – с 20%, а plug-in хибридите (PHEV) – с 30%.
От ICCT подчертават, че въздействието на ЕВ върху околната среда се е подобрило с 24% в сравнение с 2021 година, благодарение на декарбонизацията на енергийния сектор. Експертите настояват за забрана на производството на нови ДВГ от 2035 година, за да може автомобилната индустрия да следва глобалния преход към чисти технологии.