Последният търговски залп на президента Тръмп се прицели сериозно и в германската автомобилна индустрия, заплашвайки да взриви бомба на стойност 3,4 млрд. евро в нейните граници на печалба. Porsche и Mercedes-Benz, които са главните мишени, са изправени пред перспективата да загубят една четвърт от прогнозираните си приходи за 2026 г. - брутален удар, нанесен от 25-процентните американски мита, които ще влязат в сила на 3 април.
Автомобилният пейзаж е на път да се промени драматично. Производителите на автомобили вече са притиснати в ъгъла: или да прехвърлят прекомерните разходи върху американските потребители, или драстично да увеличат производството си в САЩ. Тази търговска война нарушава установения ред и застрашава зависимостта на Европа от доходоносния американски пазар - зависимост, която е особено остра за германските производители, които доставят през Атлантическия океан модели с висока рентабилност като 911 и S-Class.
Макар че европейските производители на автомобили за масовия пазар може да преживеят бурята с по-малки щети, секторът на високия клас се подготвя за удар. Ferrari, например, вече сигнализира за намерението си да повиши цените на избрани модели с до 10%, което е пряк отговор на предстоящите мита.
Въпреки че разполагат с производствени мощности в САЩ, германските автомобилопроизводители все още са уязвими към потенциални ответни мерки от страна на Европейския съюз. Ескалиращата търговска война би могла допълнително да дестабилизира индустрията, която вече се бори с нарастващите разходи и намаляващото търсене. Stellantis, с установения си отпечатък в САЩ, е относително защитен, докато Renault, фокусиран върху европейските продажби, е най-малко изложен на риск. BMW, което вече е взело предвид ескалиращото търговско напрежение между САЩ, Европа и Китай, сега е изправено пред още по-голямо финансово бреме.
Ръководителите на промишлеността, макар и да се противопоставят на митата, сега са в изчаквателна позиция в очакване на резултата от преговорите между Брюксел и Вашингтон. Дори и кратък период на действие на тези мита обаче ще причини значителни икономически болки.
„Тези тарифи налагат осакатяваща тежест върху компаниите и сложните глобални вериги за доставки в индустрията“, предупреждава президентът на VDA Хилдегард Мюлер. „В крайна сметка потребителите, особено в Северна Америка, са тези, които ще понесат основната тежест на това решение.“