Американският президент Доналд Тръмп е поставил по-големи искания в търговските преговори с ЕС, настоявайки всяка евентуална сделка с блока да предвижда минимални мита от 15-20% при всяка сделка с блока. Това съобщава британския Financial times. По-строгата позиция на президента на САЩ цели да провери прага, до който ЕС е склонен да прави отстъпки. Как изглежда САЩ във втория мандат на Тръмп… Пред ФАКТИ говори Иван Михайлов, главен изпълнителен директор на Американска търговска камара в България (АМЧАМ).
- Г-н Михайлов, Европа срещу САЩ в икономическа война… От американския президент Тръмп чуваме 30% мита за ЕС. Какво се случва…
- От встъпването си в длъжност на 20 януари 2025 г. Доналд Тръмп се стреми да изпълни своите обещания, дадени в предизборната кампания, която му донесе победата. Виждаме, че той цели и да надгради извършеното в първия му мандат през 2017 – 2021 г. Затова е коректно да се посочи, че САЩ са водещата страна по темата за митата. Обяснението е, че чрез налаганите мита се търси уравновесяване или намаляване на търговския дефицит между САЩ и ЕС. Обичайно анализът минава през посочване на тактическите прийоми, които Тръмп ползва – силен публичен анонс, за да си осигури по-добра позиция в преговорите – защото до преговори неминуемо ще се стигне – и така всяко следващо действие да се оприличи на успешно.
Но важният момент в поставянето на картите на масата, е да се отчете, че Трансатлантическата икономика, която възлиза на 9,4 трилиона щатски долара, съдържа в себе си както двупосочната директна търговия (внос-износ) между САЩ и ЕС, така и директните продажби на американските компании на европейския пазар и обратно. Докладът от 2025 г. показва, че преките продажби се съотнасят към числата за износ между двете икономики в съотношение 3:1. Накратко - ползите от икономическата дейност на американските компании в Европа е в пъти по-изгоден за САЩ, отколкото да се вдигат митата на внасяните стоки в Америка.
Американските камари нееднократно сме посочвали, че митата рушат установените успешни икономически и търговски модели, както и че накрая потребителите ще трябва да платят цената (ако въобще същите стоки са налични).
- С мита на всички ли се прави „Америка отново велика“. Накъде води политиката на Тръмп?
- Слоганът съдържа обновената идеология на Америка – защото „Да направим Америка велика (отново)“ е бил слоган и на други президенти на САЩ. Но през 2025 г. администрацията на Белия дом го развива в трите ключови аспекта - дейността на правителството и на бизнесите е да правят Америка по-силна, по-сигурна и по-просперираща. И това е от значение за разбиране на действията ѝ от европейските партньори и да се адаптират в новата игра. Което важи и за България, като ние можем само да позиционираме страната ни добре пред американските ни партньори.
- Знаят ли европейските компании утре какво ще е митото за САЩ. Как се прави бизнес днес…
- Това е въпрос от критична важност, защото бързината, с която се предлагат определени мита и после се отлагат за друг период, не дава никаква стабилност нито за компании в САЩ, нито за тези в Европа, Канада, Мексико.
Тук видяхме вече, че потърпевши са производителите на сложно оборудване, чиито части трябва да преминават няколко пъти границите на САЩ, Канада или Мексико, както и на тези в ЕС. И пак – това доведе до задържане на продукция, до забавяне на навлизането ѝ на пазар при определени очаквания от потребителите и при вече сключени договори.
Това доведе и до иновативни начини тези мита да бъдат заобиколени. Поръчаният нов Еърбъс от „Делта Еър Лайнс“ летя от Тулуза през Токио до Атланта, вместо да лети директно през Атлантика, за да може самолетът се определи вече не като нов и да не подлежи на мита.
- Кои са американските стоки, които ЕС ще облага с мита?
- Данните на Европейската комисия сочат, че търговията между ЕС и САЩ е балансирана. Разликата между износът от ЕС към САЩ и износът на САЩ към ЕС е в размер на 48 милиарда евро през 2023 г., като това прави само 3% от общата стойност на търговията. Също така данъците, с които се облагат американските стоки и услуги, са средно около 1%, а за автомобили от САЩ те достигат до 10% и за тях се прилага принципът на най-облагодетелствана нация от страна на ЕС.
От тази гледна точка, макар да не е идеален сценарий, налагането на реципрочни мита само ескалира напрежението между страните. Но с оглед на обстоятелствата е очакван и дори неизбежен ход. Затова той се ползва като реакция и демонстрация на сила от страна на ЕС.
- Борсите всеки ден реагират на думи на Доналд Тръмп. Това нарочно ли се предизвиква от американския президент, или е ход с дълготрайна цел...
- Борсите реагират на редица фактори, изказвания или действия, както и на намерения за действия. Дали актуалната политика на Белия дом цели намаляване на държавния дълг на САЩ в комбинация със създаване на нови работни места, както сочат анализатори, или се цели да се постигнат други дългосрочни ползи – това е въпрос към самата администрация на Тръмп.
- Виждаме много по-агресивни търговски отношения от Тръмп, ако го сравним с първия му мандат. Как се промени той, какво цели…
- Изострената търговска реторика и действия във втория мандат на Тръмп се коренят във вътрешно-политическата динамика и отношения в САЩ. Противопоставянето между демократи и републиканци по редица от основополагащите за американската демокрация и политическа система теми, доведе и до разбирането, че Америка е слаба, защото е отворила пазара си за непроизведени стоки в САЩ. Тръмп обеща това да го поправи по неговия начин.
- Във вътрешнополитически план Тръмп се опитва да намали дълга на САЩ, но инструментите му засягат целия свят. Колко ще продължи това?
- Тук е трудно да се направи прогноза в един свят, в който президентът на САЩ променя или изменя позицията си в текущата седмица. Опасението, че често се действа и после се анализира, е налице. Освен това ефектът на подхода „проба-грешка“ в международните икономически отношения не е продуктивен при установената от години и носеща взаимни ползи система, особено в тази на Трансатлантическата икономика.
Хоризонтът на песимистите се простира до края на мандата на Тръмп през 2028 г. Докато оптимистите смятат, че вътрешният баланс на силите в Конгреса на САЩ ще се промени с междинните избори през есента на 2026 г. Това са рамките на прогнозните периоди, освен, ако няма мащабна криза или друг „черен лебед“.
- Въпреки митата бизнесът продължава да работи - вносът в САЩ продължава, износът от Европа – също, но бизнесът обича сигурност, а такава днес няма?
- Да, така е. Бизнесът обича прагматичността и предвидимостта, като основно това касае регулаторната и законодателна рамка, достъпа до пазара на труда и до суровини и капитали, за да може да върши основното – да генерира добавена стойност по устойчив начин за своите клиенти и заинтересовани страни.
- Големият въпрос е как това оскъпяване ще се прехвърли към крайния потребител. Какви са ви прогнозите?
- Логиката на митата е такава, че сметката се плаща от крайния обект във веригата на доставки. А в икономика, ориентирана към потреблението, това е … крайният потребител. И това вече води до преориентиране или свиването на потреблението и до промяна в навиците.
- На този фон как стои България. Как се развиват американски инвестиции у нас?
- Добрата новина на фона на темата с политиката на Тръмп и на нестабилността на българската политическа система е, че успяваме да задържим американските инвестиции у нас. В момента усилията на Американска търговска камара в България и на правителството е да се поднови Стратегическият диалог между България и САЩ, да се търсят нови възможности в стратегически сектори, като енергетика, отбрана, здравеопазване, дигитализация (фабрики за изкуствен интелект), инфраструктура, които да се реализират у нас. Това е дългосрочна стратегия, която както по подобие на казаното за САЩ, изискват предвидимост и реална стабилност на регулаторната, политическа и законова среда у нас.
- В кои сфери можем да бъдем интересни за САЩ?
- България има ключова позиция в региона благодарение на своя стратегически географски разположен център и стабилна икономика. В наши дни САЩ могат да развият партньорство с България в няколко приоритетни области – центрове за данни и такива за изкуствен интелект, енергетика, енергийна трансформация и минерални ресурси, както и в сферата на отбранителната индустрия и космоса.
21 Юли, 2025 13:33 2 002
Иван Михайлов (АМЧАМ) пред ФАКТИ: Митата рушат установените успешни икономически и търговски модели
Данните на Европейската комисия сочат, че търговията между ЕС и САЩ е балансирана, казва главният изпълнителен директор на Американска търговска камара в България

Снимка: Личен архив

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
България
Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.