В конкурентния китайски автомобилен пазар, особено в сектора на електрическите превозни средства, някои автопроизводители и дилъри са въвлечени в практики за изкуствено надуване на продажбите. Според чуждестранни източници, като "Ройтерс" и "Иншурънс Бизнес Мегъзин", компании като Zeekr и Neta (марка на Zhejiang Hozon New Energy Automobile) са използвали схеми, при които автомобили се застраховат, преди да бъдат реално продадени на крайни клиенти.
Тази практика позволява на производителите да отчитат продажби по-рано и да изпълняват месечни и тримесечни цели, дори ако превозните средства все още не са достигнали до купувачи или се намират в складове и шоуруми. В китайската автомобилна индустрия тези автомобили често се наричат "употребявани автомобили с нулев пробег".
Подробности за схемата:
Ранно застраховане: Компаниите уреждат застраховки за автомобилите, преди те да бъдат физически продадени. Това им дава възможност да регистрират колите като продадени в системите си, за да покрият зададени цели.
"Употребявани автомобили с нулев пробег": Автомобилите, които са отчетени като продадени преди да достигнат до купувач, се наричат така. Тази практика е резултат от ожесточената конкуренция и продължителната ценова война на най-големия автомобилен пазар в света, засегнат от хронично свръхпроизводство.
Случаи с Neta и Zeekr:
Neta е застраховала предварително над 64 000 превозни средства между януари 2023 г. и март 2024 г. Това представлява повече от половината от официално обявените им продажби за този период.
Zeekr, премиум електрическа марка под Geely Auto, е прилагала подобна практика в град Сямън. Застрахователните данни показват рязко увеличение на продажбите през декември миналагта година – 2 737 автомобила са били отчетени като продадени, което е над 14 пъти повече от месечната им средна стойност.
Реакции и последици:
Разкритията предизвикаха загриженост в Пекин. Китайски държавни медии вече са обърнали внимание на проблема, като са интервюирали купувачи на Zeekr, които са установили, че колите им вече са имали застрахователни полици преди продажбата. Някои от тези купувачи са били отказани за възстановяване на суми, чувствайки се измамени.
Zeekr заяви в изявление, че предварително застрахованите превозни средства са били предназначени за изложбени цели и остават "легално нови" при продажбата. Компанията е стартирала вътрешен преглед.
Дилъри, говорили анонимно, са заявили, че са били инструктирани от Neta да третират предварително застрахованите автомобили като продадени. На клиентите е било обяснявано, че застраховките им са започнали по-рано и ще трябва да бъдат подновени по-скоро. Много от тези автомобили остават непродадени на склад.
Купувачи изразяват недоволство, тъй като са установили, че техните задължителни застраховки за движение са били на месеци, когато са закупили автомобила, което ограничава покритието и правото на обезщетения.
Тази практика подчертава натиска върху китайските автомобилни производители да показват високи темпове на растеж в свръхконкурентна среда, но същевременно повдига въпроси относно прозрачността и етичността на тези бизнес модели.