Европа отбелязва спад в регистрациите на нови автомобили. През юни 2025 година този показател е намалял с 4,4% спрямо същия месец на предходната година. За първата половина на годината регистрациите са спаднали с 0,3%. На този фон се наблюдава значително увеличение в регистрациите на китайски автомобили. Те вече изпреварват продажбите на някои традиционни западни марки и влизат в петте най-популярни производители в Европа.
Общо китайските автомобилни производители са продали 347 100 автомобила през първата половина на 2025 година, което е ръст от 91% спрямо миналата година. В резултат на това те вече са завладели 5,1% от европейския пазар. Тази цифра е само с 0,1 процентни пункта по-малко от Mercedes (5,2%), но значително повече от Ford (3,8%).
BYD се утвърди като лидер сред китайските марки. Компанията увеличи продажбите си на електрически превозни средства със 133% през юни и със 143% през първите шест месеца на годината. BYD продаде 41 300 електрически автомобила, заемайки 12-о място сред марките електрически превозни средства по брой регистрации. За сравнение: Cupra е продала 37 400 електрически превозни средства, а Ford – 35 200.
Пробивът на китайските компании не се дължи само на електрическите автомобили. Plug-in хибридите – особено моделите на BYD, Jaecoo и Omoda – също се оказаха изключително популярни. Например, през юни BYD Seal U се класира на първо място сред Plug-in хибридите заедно с Volkswagen Tiguan, превръщайки се в най-популярния Plug-in хибрид в Европа.
Сред европейските производители не всички успяха да запазят позициите си. Докато VW Group (+3%), Renault (+6%), BMW (+4%) и дори Ford (+6%) показаха ръст, Tesla загуби 33% от продажбите си, а Stellantis – 9%.
Най-драматичният спад се наблюдава при Tesla Model Y, който доскоро беше най-продаваният електрически автомобил в Европа. През първата половина на годината продажбите му спаднаха с 33% до 68 800 автомобила и дори не влезе в челната десетка.
Dacia Sandero остава най-популярният автомобил в Европа, въпреки че продажбите му са спаднали с 11% до 128 800 бройки, но трябва да се има предвид, че моделът е в края на жизнения си цикъл. Renault Clio е на второ място със 7% увеличение до 122 500 регистрации. Peugeot 208 заема трето място, следван от VW T-Roc, Golf и Tiguan.
Междувременно, общият пазар на електрически превозни средства нарасна с 25% и за първи път в историята надхвърли 1 милион регистрации за шест месеца, достигайки 1,2 милиона автомобила от януари до юни. Анализаторите отбелязват това като важен момент за автомобилната индустрия.
Свързани новини
-
Европа започва за произвежда евтини автомобили с цена 15 000 евроСкъпите електрически автомобили, с цени, които често карат обикновения европеец да се хване за главата, може скоро да останат в миналото. Европейският ...днес в 10:24 ч.1 896 -
Няколко сериозни причини да преосмислите покупката на китайски автомобилКитайската автомобилна индустрия, възхвалявана като световен лидер в електрификацията, е на прага на дълбока вътрешна криза. Проблемът, който изглежда ...14.10.202511 937 -
Европейският кошмар: Защо Китай печели, а Вашият нов автомобил поскъпва?Европейският автомобилен сектор, и в частност германската му локомотивна сила, преживява една от най-тежките си кризи в новата история. На фона на ста ...13.10.20258 436 -
Болшинството китайски автомобилни марки няма да оцелеят през следващите десет годиниКитайската автомобилна индустрия е безспорно най-динамичната, но и най-фрагментираната в света. С множество марки и стартиращи компании, въпросът е не ...30.09.20258 956 -
Русия отново е най-големият вносител на китайски автомобили в светаЗа пореден път Русия се утвърди като най-големият вносител на китайски автомобили в света, след като през август вносът на леки автомобили достигна по ...24.09.20252 662 -
Всички бусове в ЕС трябва да имат тахографиСветовната асоциация за автомобилен транспорт (IRU) стартира план за въвеждане на задължителни тахографи за леки търговски превозни средства с тегло о ...15.09.202530 839