Европа отбелязва спад в регистрациите на нови автомобили. През юни 2025 година този показател е намалял с 4,4% спрямо същия месец на предходната година. За първата половина на годината регистрациите са спаднали с 0,3%. На този фон се наблюдава значително увеличение в регистрациите на китайски автомобили. Те вече изпреварват продажбите на някои традиционни западни марки и влизат в петте най-популярни производители в Европа.
Общо китайските автомобилни производители са продали 347 100 автомобила през първата половина на 2025 година, което е ръст от 91% спрямо миналата година. В резултат на това те вече са завладели 5,1% от европейския пазар. Тази цифра е само с 0,1 процентни пункта по-малко от Mercedes (5,2%), но значително повече от Ford (3,8%).

BYD се утвърди като лидер сред китайските марки. Компанията увеличи продажбите си на електрически превозни средства със 133% през юни и със 143% през първите шест месеца на годината. BYD продаде 41 300 електрически автомобила, заемайки 12-о място сред марките електрически превозни средства по брой регистрации. За сравнение: Cupra е продала 37 400 електрически превозни средства, а Ford – 35 200.
Пробивът на китайските компании не се дължи само на електрическите автомобили. Plug-in хибридите – особено моделите на BYD, Jaecoo и Omoda – също се оказаха изключително популярни. Например, през юни BYD Seal U се класира на първо място сред Plug-in хибридите заедно с Volkswagen Tiguan, превръщайки се в най-популярния Plug-in хибрид в Европа.

Сред европейските производители не всички успяха да запазят позициите си. Докато VW Group (+3%), Renault (+6%), BMW (+4%) и дори Ford (+6%) показаха ръст, Tesla загуби 33% от продажбите си, а Stellantis – 9%.
Най-драматичният спад се наблюдава при Tesla Model Y, който доскоро беше най-продаваният електрически автомобил в Европа. През първата половина на годината продажбите му спаднаха с 33% до 68 800 автомобила и дори не влезе в челната десетка.

Dacia Sandero остава най-популярният автомобил в Европа, въпреки че продажбите му са спаднали с 11% до 128 800 бройки, но трябва да се има предвид, че моделът е в края на жизнения си цикъл. Renault Clio е на второ място със 7% увеличение до 122 500 регистрации. Peugeot 208 заема трето място, следван от VW T-Roc, Golf и Tiguan.
Междувременно, общият пазар на електрически превозни средства нарасна с 25% и за първи път в историята надхвърли 1 милион регистрации за шест месеца, достигайки 1,2 милиона автомобила от януари до юни. Анализаторите отбелязват това като важен момент за автомобилната индустрия.

Свързани новини
-
BYD променя плановете си за европейско производствоBYD променя стратегията си за производство в Европа и планира да отложи масовото производство в новия си завод за електромобили в Унгария до 2026 годи ...днес в 13:05 ч.1 283
-
Топ 10 на най-продаваните автомобили в Европа от началото на годинатаDacia Sandero утвърди позицията си на най-продавания автомобил в Европа през първата половина на 2025 г., с впечатляващите 128 842 продадени бройки. К ...24.07.20253 672
-
Ръководството на ЕС е „откъснато от реалността“: Иска забрана за бензинови и дизелови автомобили по-раноЕвропейската комисия обмисля инициатива, която да задължи големите корпорации и услугите за споделено ползване на автомобили да спрат да купуват прево ...21.07.202523 268
-
Китайските автомобили: атрактивни цени, но и скрити рискове, и сериозни заплахиКитайските електрически автомобили бързо завладяват световния пазар, привличайки потребителите с изключително ниски цени. Зад тази атрактивна фасада о ...06.07.20254 346
-
Китай изнася нови коли, маскирани като употребяваниКитайски автомобилни производители са замесени в международен скандал, свързан със схема за износ, която им позволява да продават нови автомобили като ...30.06.20253 359