2 437

Проблемите за Stellantis, компанията-майка на Peugeot и Citroën, продължават

  • stellantis
  • peugeot
  • citroen
  • проблеми

Автомобилният производител е изправен пред нови предизвикателства: Провали в Китай и край на водородните амбиции

Проблемите за Stellantis, компанията-майка на Peugeot и Citroën, продължават  - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Проблемите за Stellantis продължават да се трупат. В допълнение към вече добре известните предизвикателства с надеждността на някои от бензиновите и дизелови модели, сега конгломератът трябва да се справя с фалита на един от основните си чуждестранни проекти и с прекратяването на друг, който изглеждаше обречен още от самото начало. Според изданието motor.es тези трудни решения са взети с цел минимизиране на финансовите загуби, като едното касае китайския пазар, а другото пряко засяга ангажимента на компанията към водородните технологии.

Проблеми с надеждността и пазарен отстъп от Китай

Настоящият период е особено труден за Stellantis, която от известно време е измъчвана от проблеми с надеждността на своите бензинови двигатели PureTech. Към тях се прибавят и тези, причинени от кристализацията на AdBlue и веригата на разпределителния вал в дизеловите двигатели. В допълнение към тези технически затруднения, бизнес групата, която включва гиганти като FIAT, Peugeot, Citroën, Opel и Jeep, предприе драстични мерки. Вече е официално: Stellantis изоставя китайския пазар след обявяването на фалит на GAC-FCA – съвместното предприятие с азиатския автомобилен гигант. Този рисков план, стартиран от покойния Серджо Маркионе, приключи своето 15-годишно съществуване.

Фалит на GAC-FCA и значителни загуби

Опитите за предлагане на пазара на модели на FIAT и Jeep, адаптирани за азиатския пазар, са приключили. Загубена е и инвестиция от 17 милиарда юана (приблизително 2,041 милиарда евро), която е била използвана за стартиране на два завода с годишен капацитет от 300 000 бройки. След обещаващ старт, продажбите на GAC-FCA започват да намаляват през 2018 г., като окончателно се сриват през 2021 г., когато са продадени едва 20 100 бройки на пазар с над 25 милиона продавани автомобила годишно. Въпреки че компанията е разпусната през 2022 г., едва сега се пристъпва към ликвидация след неуспешни опити за продажба на фабриките и останалото оборудване. По този начин Stellantis се отказва, понасяйки загуби от приблизително 972 милиона евро.

Край на водородните амбиции

Лошите новини за Stellantis не свършват дотук. Мултинационалната компания официално потвърди, че спира разработването на водородни горивни клетки. Това означава оттегляне на инвестицията, направена в Symbio – компания, създадена в партньорство с Michelin и Forvia, чиято цел е разработването на алтернативни превозни средства с нулеви емисии. Stellantis държеше 33,3% дял в Symbio от 2023 г., с цел да засили портфолиото си от водородни ванове. Въпреки че този сегмент представляваше близо 80% от общите приходи на проекта, стремежът към водород за лекотоварния транспорт никога не изглеждаше като печеливш вариант.

Нежизнеспособност на водородния пазар

Истината е, че пазарът на водород остава нишов сегмент, без перспективи за средносрочна икономическа устойчивост. Stellantis се оттегля поради "ограничената наличност на инфраструктура за зареждане с водород, високите капиталови изисквания и необходимостта от по-големи стимули за потребителско пазаруване". Компанията смята, че е нежизнеспособно да предлага на пазара леки търговски превозни средства, задвижвани с водород, през настоящото десетилетие и затова се отказва от пускането на гамата „Pro One“. Stellantis обяви, че е започнала дискусии с акционерите на Symbio, за да оцени текущите пазарни последици и да защити най-добрите интереси на Symbio, в съответствие със съответните си задължения.

Пренасочване на ресурси и бъдещи приоритети

"Трябва да вземем ясни и отговорни решения, за да гарантираме нашата конкурентоспособност и да отговорим на очакванията на нашите клиенти с нашия стремеж към електрически и хибридни леки автомобили и леки търговски превозни средства", добави Жан Филип Импарато, наскоро назначеният изпълнителен директор на Stellantis в Европа. От компанията също така заявяват, че това решение няма да засегне персонала в производствените обекти на Stellantis и че научноизследователските и развойни дейности, свързани с водородната технология, ще бъдат пренасочени към други проекти. Импарато отправи и предупреждение, че продажбите на електрически автомобили продължават да не отговарят на очакванията, а електрическите ванове са още по-далеч от постигането на заявените си цели, като дори намекна за евентуално затваряне на фабрики.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.

Свързани новини