1 809

Кризата в Porsche се задълбочава: ще издържи ли бизнес моделът на германците?

  • porsche
  • проблеми
  • криза

През първата половина на 2025 година световните доставки на Porsche са спаднали с 6% спрямо същия период през 2024-а

Кризата в Porsche се задълбочава: ще издържи ли бизнес моделът на германците? - 1
Мартин Тодоров Мартин Тодоров

Porsche, една от най-престижните автомобилни марки в света, официално призна, че се намира в трудна ситуация. Главният изпълнителен директор на компанията, Оливър Блуме, е заявил пред служителите: „Нашият бизнес модел, който функционираше десетилетия наред, вече не работи.“ Това откровено признание идва на фона на слаби финансови резултати, спад в глобалните доставки и засилено напрежение около електрификацията и търговските бариери. Въпросът, който остава да се зададе, е дали един от основните фактори зад този спад не е просто драстичното увеличение на цените на автомобилите Porsche през последните години?

През първата половина на 2025 година световните доставки на Porsche са спаднали с 6% спрямо същия период през 2024-а. Компанията обяви планове да съкрати 1900 работни места до 2029 г. Причините според ръководството са многопластови – от поскъпналите суровини и геополитически напрежения до натиск от регулации и прехода към електромобили. Не е ли логично да се попитаме дали така наречената ‘Porsche-такса’, онзи допълнителен марж, който клиентите с готовност плащаха за престиж, не е станала просто твърде висока?

Porsche беше сред първите премиум производители, които масово инвестираха в електрификация. Но флагманът Taycan не се оказа достатъчно искан. През 2024 година продажбите му се сринаха с 49%, а през 2025-а тенденцията продължи. Макар Macan EV да стартира с умерен интерес, той не е в състояние да компенсира цялостния спад. И тук отново възниква въпросът: Дали клиентите не се отдръпват от Porsche заради крайната цена, която надвишава тази на конкурентни автомобили?

Особено силен удар идва от китайския пазар, който е ключов за Porsche

Само за 2024 г. продажбите там падат с над 28%, а и през 2025 г. не се наблюдава стабилизиране. В комбинация с по-високи мита за износ към САЩ и нарастващи производствени разходи в Европа, това сериозно подкопава оперативния марж. Прогнозите за 2025 г. сочат печалба от едва 6.5% до 8.5%, далеч от обичайните 14–15%, а още по-далеч от амбициозната цел от 20%. Може би една по-реалистична ценова политика би задържала клиентската база и би облекчила натиска върху маржа?

В отговор на кризата Porsche прави стратегически завой. Компанията планира да засили производството на модели с двигатели с вътрешно горене и хибриди, като обмисля дори връщане на бензинови варианти за някои модели, които първоначално бяха предвидени само като електрически. Това е ясен знак, че пазарната реалност изисква гъвкавост. Но това е и ясен сигнал, че стремежът към растеж чрез агресивно повишаване на цените над темпа на инфлацията, в комбинация със спирането на бестселъра Macan с бензинов двигател, може би се оказа стратегическа грешка.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 14 гласа.

Свързани новини