Ситуацията около вътрешния пазар на електрически превозни средства в Китай се влошава и властите на страната за първи път открито изразиха загриженост относно последиците от продължителната ценова война между производителите. Министерството на промишлеността и информационните технологии на КНР, съвместно с Националната комисия за развитие и реформи, проведе закрита среща с ключови играчи в автомобилната индустрия, по време на която беше изпратен недвусмислен сигнал: прекомерното намаляване на цените на електрическите превозни средства е вредно за стабилността на индустрията и може да има дългосрочни негативни последици за цялата икономика.
Според китайските медии, правителството не е заинтересовано вътрешният пазар на електрически превозни средства да се превърне в арена на неконтролирана конкуренция, където основният инструмент в борбата за купувача е единствено намаляването на цените. По-специално, представители на централното правителство обърнаха внимание на агресивната ценова политика на BYD, която в края на май 2025 година инициира нов етап от борбата за потребителя, което доведе до пореден кръг от така наречената „ценова война“. Тази ситуация принуди Пекин да се намеси и да призове участниците на пазара към самоконтрол.
Според CNBC терминът „инволюция“ става все по-популярен в Китай в контекста на вътрешната конкуренция - феномен, при който една индустрия, вместо да се развива, деградира поради постоянното преследване на по-ниски цени, без да повишава качеството или иновациите. Този термин вече е използван на най-високо ниво: през март 2025 година премиерът Ли Къцян в официален доклад директно призова за избягване на „инволюционна конкуренция“, която според него подкопава стабилността на пазара и възпрепятства развитието. Но дори тогава, в края на пролетта, нов кръг от ценова конфронтация принуди правителството да премине от думи към по-сериозни опити за регулиране.
Въпреки критиките към BYD, реалното влияние на правителството върху ситуацията все още е ограничено. Длъжностните лица официално признават, че настоящото състояние на пазара е следствие от значителен излишък на производствен капацитет в страната, както и от намаляване на световното търсене на китайски електрически превозни средства, които активно се изнасят. Според Bloomberg , държавните власти все по-често намекват за възможността за въвеждане на нови механизми за контрол или регулиране на индустрията, за да я върнат към „здравословна и лоялна конкуренция“.
В изявление официалният вестник на Китайската комунистическа партия подчертава, че в ценовите войни няма победители. Подобна реторика използва и Министерството на промишлеността, което обяви готовност да се намеси, за да стабилизира пазара и да елиминира рисковете от дългосрочни загуби за цялата индустрия. В същото време редица анализатори смятат, че най-острата фаза на конфронтацията тепърва предстои.
Експертите посочват, че дори на фона на предупрежденията на правителството, производителите продължават да работят в условия на висока конкуренция и ограничено вътрешно търсене. Анализаторът на Китайската асоциация на автомобилните дилъри Джун Ши подчерта, че на практика е много трудно да се направи нещо със „свободна конкуренция“, тъй като пазарът отдавна е излязъл от централизиран контрол. Освен това той обръща внимание на едно ново явление - появата в автокъщите на електрически автомобили с нулев пробег, които формално вече се считат за „употребявани“, но все още не са регистрирани. Това показва излишък на предлагане и липса на реално търсене, което само задълбочава хаоса.
Главният изпълнителен директор на Great Wall, Вей Джиенджун, също потвърди, че пазарната ситуация е тревожна: без ефективно държавно регулиране, хаотичната конкуренция може да превърне един от най-обещаващите сектори на китайската икономика в пример за структурен колапс. На този фон нарастват очакванията сред китайските автомобилни производители за действия от страна на правителството - било то под формата на нови стандарти, било чрез данъчни или инвестиционни лостове, които биха могли да ограничат прекомерното намаляване на цените и да стабилизират вътрешното търсене.