2 623

Заради Урсула фон дер Лайен и компания, европейските автомобилни производители няма да издържат

  • автомобили
  • камиони
  • производство
  • европа
  • ес

Те са изправени пред милиардни глоби за емисии

Заради Урсула фон дер Лайен и компания, европейските автомобилни производители няма да издържат - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Съществува сериозна опасност от загуба на стотици хиляди работни места в европейската автомобилна индустрия, ако не се предприемат своевременни мерки за подпомагане на сектора да постигне целите си за намаляване на емисиите на CO2 до 2030 г. Това е прогнозата на Кристиан Левин, главен изпълнителен директор на Scania и Traton Group, и настоящ председател на Съвета за търговски превозни средства на ACEA (Европейска асоциация на производителите на автомобили). Според него европейските производители на камиони няма да могат да издържат на астрономическите глоби в размер на милиарди евро, които ги заплашват при неспазване на изискванията.

Неизбежни последици и амбициозни цели

Последиците от тази ситуация ще се усетят далеч извън фабриките, както подчертава Trailer.se в интервю с ръководителя на Шведската асоциация на производителите на автомобили. Проблемът едва сега се очертава, но неговите последици вече започват да стават видими. Съгласно действащото законодателство, производителите на камиони трябва да намалят средните емисии на CO2 от своите автопаркове с 45% до края на десетилетието спрямо нивата от 2020 г.

Непостигането на тази цел ще доведе до глоба от €4250 за всеки грам CO2, отделен на превозно средство. Простата аритметика показва, че това може да доведе до глоби до €1 милиард на производител. "Ние сме основата на обществото. Транспортът е причината Европа да е толкова ефективна. Ако загубим конкурентоспособността си като индустрия, ще загубим работни места, логистичен капацитет и позицията си на световен лидер на пазара", казва Кристиан Левин, който ръководи секцията на ACEA, обединяваща производителите на тежки камиони.

Предизвикателства пред електрификацията

Към момента, настоящият парк от електрически превозни средства с батерии представлява едва 3.5% от общия пазар на тежкотоварни камиони в ЕС. Този дял трябва да се увеличи десетократно, като електрическите превозни средства с батерии следва да достигнат 35% само в рамките на четири години и половина. Останалите около 10% от общата цел от 45% ще бъдат постигнати чрез подобрения в силовите агрегати и аеродинамиката. Въпреки че някои страни от ЕС, като Швеция и Холандия, са лидери в електрификацията, други, като Полша и Испания, значително изостават.

Инфраструктурни бариери

Според Кристиан Левин, в момента в ЕС има по-малко от 1000 места, където тежкотоварни камиони могат да се зареждат, и повечето от тях не разполагат с мегаватовите зарядни станции, необходими за транспорт на дълги разстояния. Истинската пречка обаче е връзката с електрическата мрежа. "Дори в моята родина, Швеция, полагането на кабел под земята може да отнеме десет години. Не става въпрос само за изграждане на зарядни устройства, но и за довеждане на електричество до тях, а процесът на издаване на разрешителни не работи", добавя Левин.

Икономически предизвикателства и призив за преговори

За транспортните компании преходът към електрически превозни средства е оправдан само ако икономическата ситуация го обосновава, което често не е така в момента. В отговор на тези предизвикателства, ACEA вече изпрати официално писмо до председателя на Европейската комисия, Урсула фон дер Лайен, с искане за спешни преговори и преглед на целта за 2030 г. възможно най-скоро.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 25 гласа.

Свързани новини