Китайски автомобилни производители са замесени в международен скандал, свързан със схема за износ, която им позволява да продават нови автомобили като употребявани. Този механизъм изкуствено завишава данните за продажбите и манипулира статистиката за световната търговия. Въпреки че тези превозни средства се декларират като употребявани, в по-голямата част от случаите те са чисто нови автомобили с нулев пробег, които са били само официално регистрирани в Китай.
Според официални данни, през 2024 г. от Китай са изнесени 436 хиляди леки и търговски превозни средства, класифицирани като употребявани. Експерти обаче твърдят, че над 90% от тях изобщо не са имали пробег. Това означава, че в много случаи става въпрос за чисто бюрократична процедура – автомобилите се регистрират официално в Китай и веднага след това се изнасят в чужбина като употребявани. Този механизъм позволява на китайските марки да заобикалят търговски ограничения, които биха могли да се прилагат за внос на нови автомобили. Същевременно, тези продажби се отчитат като пълноценни на вътрешния пазар, което изкуствено подобрява статистиката им.
Местните власти също участват в подобни манипулации, виждайки в това възможност за постигане на икономически цели, поставени от централното правителство. Например, община Шънджън обяви мащабно разширяване на специален логистичен център за съхранение на „употребявани автомобили с нулев пробег“, за да се достигне целта от 400 000 изнесени бройки. Някои градове дори временно облекчават ограниченията за регистрация на автомобили, за да подкрепят схемата.
Същевременно, тази ситуация буди безпокойство не само сред международните наблюдатели, но и в самата китайска автомобилна индустрия. Вей Джиенджун, един от водещите представители на сектора, открито критикува практиката на масов износ на „нови употребявани“ автомобили. Според него, подобна политика може да доведе до дълбока криза в индустрията, тъй като нарушава пазарния баланс, стимулира свръхпроизводството и изкривява реалните икономически показатели.
На фона на все по-строгите мерки от страна на Европейския съюз, Съединените щати и други страни, които разглеждат китайския износ като заплаха за местната си автомобилна индустрия, подобна схема би могла да има сериозни последици за международния имидж на Китай и да предизвика нови вълни от тарифни бариери.
По този начин, въпреки очевидните икономически ползи от подобна стратегия за определени китайски региони, тя повдига много въпроси както относно прозрачността на световната търговия, така и относно етиката на бизнес практиките в индустрия, която играе все по-важна роля в световната икономика.