9 172

Ще караме старите дизелови коли със "слънчев дизел"

  • дизел
  • слънчева енергия

Швейцарци започнаха производство на дизел от слънчева енергия

Ще караме старите дизелови коли със "слънчев дизел" - 1
Снимка: Shutterstock
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Швейцарският стартъп за чиста енергия Synhelion прави значителни крачки в производството на дизелово гориво, изцяло базирано на слънчева енергия. Този иновативен подход не само демонстрира потенциала за декарбонизация на тежкотоварния транспорт и авиацията, но и предлага решение, което може да бъде интегрирано без промени в съществуващата инфраструктура. Информацията е на The Wall Street Journal.

Неотдавнашна демонстрация на езерото Люцерн в Швейцария подчерта практическото приложение на технологията на Synhelion. Компанията Lake Lucerne Navigation Co. успешно захрани 110-годишен параход със слънчев дизел на Synhelion. Използвайки горивото за загряване на вода и генериране на пара, това събитие бележи първото такова в света по рода си.

„За нас това е красива демонстрация, но всъщност е само отправната точка“, коментира Филип Фърлер, главен изпълнителен директор на Synhelion. Амбициите на компанията надхвърлят подобни символични събития, като основната им цел е създаването на устойчиви горива на базата на дизела.

Как работи слънчевият дизел?

Технологията на Synhelion се основава на преобразуването на концентрирана слънчева енергия във високотемпературна топлинна енергия. Тази топлина се използва за разграждане на въглероден диоксид и метан – добити от селскостопански отпадъци – на водород и въглероден оксид. Тези газови молекули впоследствие се комбинират, за да образуват по-дълги въглеводороди, включително дизелово гориво.

Ключовото предимство на този „drop-in“ дизел е, че може да се използва в съществуващи двигатели, работещи с изкопаеми горива, без каквито и да било модификации. Освен корабоплаването и авиацията, Synhelion вижда основен потенциал и за автомобилния транспорт.

Според оценки на жизнения цикъл, използването на слънчево гориво може да доведе до приблизително 80% намаление на емисиите на парникови газове по време на едно пътуване.

Защо сега е моментът?

Транспортният сектор е отговорен за между една пета и една четвърт от световните емисии на парникови газове, което го прави основна цел за декарбонизация.

До момента Synhelion е набрала 90 милиона швейцарски франка (еквивалентни на 107 милиона долара) и произвежда своите слънчеви горива от пилотен търговски завод в Юлих, Германия. Компанията вече проучва възможности за следващия си завод в региони с изобилие от възобновяеми енергийни ресурси, като Испания, Мароко и Оман.

„Сега става въпрос за мащабиране, което изисква големи капиталови разходи“, признава Фърлер. „В момента това е предизвикателство, имаме нужда от капитал, за да го осъществим.“

Поставете оценка:
Оценка 4 от 20 гласа.

Свързани новини