Глобалната привлекателност на марката Tesla, която доскоро се смяташе за синоним на иновации и лидерство в областта на електрическите превозни средства, бързо намалява. Както показва ново проучване на UBS , през последните години марката е загубила позиции на всички ключови пазари - в Съединените щати, Европа и Китай. Броят на потребителите, които смятат Tesla за най-атрактивната автомобилна марка, е спаднал до най-ниското си ниво за целия период на проучването.
Според глобалното проучване, само 18% от анкетираните потребители сега смятат Tesla за „най-готината“ автомобилна марка. За сравнение, през 2022 година тази цифра е била 23%. Спадът в популярността е особено забележим на родния пазар на компанията - Съединените щати. Там подкрепата за марката е спаднала от 38% през 2022-а до 29% през 2024-а. Още по-рязък спад е регистриран в Европа - от 20% до 15%.
Най-лоша е ситуацията на китайския пазар, който е изключително важен за рентабилността на Tesla през последните години. През 2020 година 30% от китайските потребители са посочили Tesla като любима марка, през 2023-а тази цифра е намаляла до 18%, а сега - до едва 14%. Според анализатори, китайските купувачи вече не възприемат Tesla като технологичен лидер. Това се обяснява както с нарастващата конкуренция от местните производители, така и със загубата на иновативния имидж на марката.
Заслужава да се отбележи, че позициите на Tesla в Европа отслабват не само поради конкуренцията, но и поради политическите и лични действия на основателя на компанията Илон Мъск, които все по-често предизвикват противоречиви реакции в обществото. Болшинството европейски потребители са разочаровани от публичното поведение на Мъск, което се отразява и на отношението им към марката.
На този фон позициите на конкурентите са значително засилени, по-специално на китайската компания BYD, която се смята за основен конкурент на Tesla в областта на масовите електрически превозни средства. През април 2025 година BYD изпревари Tesla за първи път по обем на продажбите на европейския пазар: компанията продаде 7 231 електрически превозни средства, докато Tesla продаде 7 165. Това е символична, но показателна промяна, която подчертава, че глобалният баланс на силите в областта на електромобилността постепенно се променя.
В същото време нараства интересът към други конкуренти като BMW, Xiaomi и други автомобилни производители, които активно инвестират в разработването на нови технологии, електрификацията на моделните линии и създаването на иновативни клиентски изживявания. Xiaomi например активно промотира новия си електрически седан SU7, който вече предизвика значителен интерес сред китайските потребители.
Всички тези фактори, взети заедно, показват променящ се глобален пейзаж за индустрията на електрическите превозни средства. Tesla вече не е безспорният лидер във възприятията на потребителите и конкуренцията в този сегмент само ще се засилва с всяка изминала година.