1 547

Мъск подготвя Tesla за раздяла с китайските партньори

  • tesla
  • илон мъск
  • батерии
  • китай

Основната цел на тази стратегия е намаляване на зависимостта от китайски доставчици

Мъск подготвя Tesla за раздяла с китайските партньори - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Американската компания Tesla взе стратегическо решение да премине към пълна вертикална интеграция в производството на батерийни клетки, следвайки примера на китайския гигант BYD. Този подход предполага пълен контрол върху всички етапи на производство - от добива и преработката на суровините до окончателното сглобяване на батериите. Основната цел на тази стратегия е намаляване на зависимостта от китайски доставчици, както и намаляване на цената на батериите, което е важно за конкурентоспособността на Tesla на световния пазар на електрически превозни средства.

Централният елемент на новия модел са собствените батерийни клетки с индекс 4680, чието производство вече е стартирано в няколко от фабриките на компанията, включително Gigafactory Texas. Според анализатори от Piper Sandler, Tesla е предприела стъпки към създаването на затворен производствен цикъл, който включва всички ключови етапи: от обработката на литий и производството на катодни материали до сглобяването на готовите батерии. Това решение позволява да се избегне зависимостта от външни доставчици и значително да се повиши стабилността на веригата за доставки.

Ключова технологична иновация в този процес е така нареченото „сухо електродно покритие“ - Dry Battery Electrode (DBE). Тази техника, която е няколко пъти по-бърза от традиционния мокър метод за нанасяне на електроден слой, може значително да намали производствените разходи, като същевременно увеличи ефективността. Ако Tesla успее да мащабира тази технология до индустриално ниво, компанията планира да постигне годишен обем на производство от 10 GWh LFP (литиево-железен фосфат) батерии. Заедно с американски партньори Tesla се стреми да постигне общо производство до 100 GWh всяка година.

Въпреки това, дори този мащаб все още няма да е достатъчен, за да задоволи напълно нуждите на компанията: само през 2024 година Tesla е продала почти 1.8 милиона електрически превозни средства, за които са необходими над 125 GWh батерии. По този начин Tesla продължава активно да развива сътрудничество с външни производители, но същевременно уверено се движи към създаването на напълно автономна верига за доставки.

На фона на изострянето на геополитическата ситуация и нарастващото желание на Съединените щати да намалят критичната си зависимост от китайската индустрия, Tesla се превърна в практически единствения американски автомобилен производител, който не само декларира, но и прилага стратегия за технологична автономност в областта на батериите. Според анализаторите от Piper Sandler, тази стратегия осигурява на Tesla значително предимство както по отношение на технологиите, така и по отношение на независимостта от глобалните вериги за доставки, където Китай играе доминираща роля.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 10 гласа.

Свързани новини