1 357

Защо кратките пътувания вредят на моторното масло и на двигателя

  • моторно масло
  • свойства
  • съвети

Причините са няколко и не трябва да се пренебрегват съветите на специалистите

Защо кратките пътувания вредят на моторното масло и на двигателя - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Няколко километра до магазина или офиса изглеждат като безобидна дреболия, но именно тези кратки пътувания (под 10 км, особено през зимата) са много по-вредни за маслото и двигателя, отколкото многочасов преход по магистрала.

Основната причина е, че двигателят работи не по пробег, а по моточасове: в града 100 км са около 5 часа работа, на магистралата - само около 1 час. Пет часа срещу един - и маслото остарява пет пъти по-бързо. Има и други причини.

Маслото не достига работна температура
За идеално смазване са необходими 90-110 °C. В суматохата на града двигателят често не загрява дори до 70, а през зимата - дори по-малко. В резултат на това:

Влагата кондензира в картера и образува се емулсия (белезникаво покритие под капачката);
Неизгорелият бензин разрежда маслото и влошава защитните му свойства.

Основното износване се случва през първите секунди
До 75% от износването на частите се случва през първите 30 секунди след стартиране, докато гъстото, студено масло едва се издига през каналите.

Количеството утайки и въглеродни отлагания нараства

Маслото няма време да „измие“ саждите, износващите се частици и продуктите от горенето; те се отлагат в каналите и върху частите.

Защо фабричните разпоредби не работят тук
Повечето производители на автомобили се фокусират върху смесен цикъл, без да вземат предвид реалните задръствания, автоматичното стартиране и по-суровия климат. А у нас голяма част от автомобилите всъщност карат в „тежък режим“, така че специалистите препоръчват: ако се движите в задръствания ежедневно, намалете интервала на обслужване наполовина.

Признаци, че маслото е „уморено“ преждевременно
На измервателната пръчка се появи характерна миризма на бензин.
Индикаторът за налягане на празен ход свети или мига, когато двигателят е топъл.
Маслото е твърде тъмно или, напротив, подозрително светло (може да е фалшиво и не задържа мръсотия).
Бялата емулсия върху капака е признак на конденз.

Всеки един от тези симптоми е причина да не отлагате и просто да смените маслото
Сменяйте маслото по-често. Ако маршрутът ви се състои от непрекъснати кратки разстояния, сменяйте го след 7 000 км или на база на работните часове на двигателя, а не на „паспортните“ 15 000 км.

Изберете правилния вискозитет. Синтетичните 0W-20 или 5W-30 се изпомпват по-бързо, когато са студени. Вижте допустимите отклонения, а за по-задълбочена оценка - точката на възпламеняване и изпарението: колкото по-висока е първата и по-ниска втората, толкова по-надеждно е маслото при прегряване.

Дайте на двигателя минута. През зимата загрейте двигателя поне 60-90 секунди след стартиране (по-дълго - излишни въглеродни отлагания, по-малко - сухо триене).

Направете т.нар. в разговорния език „продухване“ веднъж месечно. 30-40 км непрекъснат маршрут ще изпари влагата и ще помогне за почистването на системата.

Следете състоянието. Бързото почерняване, емулсията или спадането на нивото са сигнали за преминаване към по-честа поддръжка.

Кратките градски пътувания са основният враг на моторното масло : двигателят остава студен за дълго време, влага и гориво попадат в смазката, а часовете на работа на двигателя нарастват експоненциално.

Единственият надежден начин да се избегне преждевременно износване е да се намали интервалът за смяна и да се избере масло, предназначено специално за чести студени стартирания. Винаги е по-евтино да се сменят консумативите навреме, отколкото да се ремонтира силовият агрегат, отбелязват експертите.

Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 10 гласа.

Свързани новини