Няколко километра до магазина или офиса изглеждат като безобидна дреболия, но именно тези кратки пътувания (под 10 км, особено през зимата) са много по-вредни за маслото и двигателя, отколкото многочасов преход по магистрала.
Основната причина е, че двигателят работи не по пробег, а по моточасове: в града 100 км са около 5 часа работа, на магистралата - само около 1 час. Пет часа срещу един - и маслото остарява пет пъти по-бързо. Има и други причини.
Маслото не достига работна температура
За идеално смазване са необходими 90-110 °C. В суматохата на града двигателят често не загрява дори до 70, а през зимата - дори по-малко. В резултат на това:
Влагата кондензира в картера и образува се емулсия (белезникаво покритие под капачката);
Неизгорелият бензин разрежда маслото и влошава защитните му свойства.
Основното износване се случва през първите секунди
До 75% от износването на частите се случва през първите 30 секунди след стартиране, докато гъстото, студено масло едва се издига през каналите.
Количеството утайки и въглеродни отлагания нараства
Маслото няма време да „измие“ саждите, износващите се частици и продуктите от горенето; те се отлагат в каналите и върху частите.
Защо фабричните разпоредби не работят тук
Повечето производители на автомобили се фокусират върху смесен цикъл, без да вземат предвид реалните задръствания, автоматичното стартиране и по-суровия климат. А у нас голяма част от автомобилите всъщност карат в „тежък режим“, така че специалистите препоръчват: ако се движите в задръствания ежедневно, намалете интервала на обслужване наполовина.
Признаци, че маслото е „уморено“ преждевременно
На измервателната пръчка се появи характерна миризма на бензин.
Индикаторът за налягане на празен ход свети или мига, когато двигателят е топъл.
Маслото е твърде тъмно или, напротив, подозрително светло (може да е фалшиво и не задържа мръсотия).
Бялата емулсия върху капака е признак на конденз.
Всеки един от тези симптоми е причина да не отлагате и просто да смените маслото
Сменяйте маслото по-често. Ако маршрутът ви се състои от непрекъснати кратки разстояния, сменяйте го след 7 000 км или на база на работните часове на двигателя, а не на „паспортните“ 15 000 км.
Изберете правилния вискозитет. Синтетичните 0W-20 или 5W-30 се изпомпват по-бързо, когато са студени. Вижте допустимите отклонения, а за по-задълбочена оценка - точката на възпламеняване и изпарението: колкото по-висока е първата и по-ниска втората, толкова по-надеждно е маслото при прегряване.
Дайте на двигателя минута. През зимата загрейте двигателя поне 60-90 секунди след стартиране (по-дълго - излишни въглеродни отлагания, по-малко - сухо триене).
Направете т.нар. в разговорния език „продухване“ веднъж месечно. 30-40 км непрекъснат маршрут ще изпари влагата и ще помогне за почистването на системата.
Следете състоянието. Бързото почерняване, емулсията или спадането на нивото са сигнали за преминаване към по-честа поддръжка.
Кратките градски пътувания са основният враг на моторното масло : двигателят остава студен за дълго време, влага и гориво попадат в смазката, а часовете на работа на двигателя нарастват експоненциално.
Единственият надежден начин да се избегне преждевременно износване е да се намали интервалът за смяна и да се избере масло, предназначено специално за чести студени стартирания. Винаги е по-евтино да се сменят консумативите навреме, отколкото да се ремонтира силовият агрегат, отбелязват експертите.