Моторното масло е много повече от просто смазка за движещите се части на двигателя; то играе ключова роля и в неговото охлаждане. Стабилността на двигателя при високи температури зависи пряко от състоянието на маслото, което го прави критичен елемент за дълголетието на автомобила.
Съвременните всесезонни масла са проектирани за целогодишна употреба в повечето случаи, стига да се спазват препоръките на производителя за вискозитет и интервали за смяна. Важни фактори тук обаче са климатът и техническото състояние на автомобила. Например, през лятото може да е по-подходящо използването на по-гъсто масло. Ако производителят допуска както 0W-20, така и 5W-30, то 5W-30 е за предпочитане при горещо време, особено ако зимните температури не падат под -30°C.
Високите температури значително увеличават натоварването върху моторното масло. То старее по-бързо, а сгъстяващите добавки, които поддържат вискозитета му, губят своята ефективност. Това може да се прояви като прекомерна течливост на маслото дори когато двигателят не е загрят. Прегряването, дори и краткотрайно, ускорява химичните процеси в маслото, намалявайки драстично неговите защитни свойства. Още при 115°C вискозитетът започва да спада, което води до увеличено триене и ускорено износване на критични компоненти като буталната група, коляновия вал и ангренажния ремък.
Синтетичните масла предлагат по-висока устойчивост на прегряване. Те се окисляват по-бавно, поддържат по-стабилен вискозитет дори при екстремни условия и осигуряват по-добра защита на двигателя в дългосрочен план. Тази им характеристика ги прави предпочитан избор за автомобили, които често работят при високи натоварвания или в горещ климат.
В допълнение към всичко изброено, при горещо време се увеличава и рискът от течове, дължащи се на износване на гумени уплътнения. Редовната проверка на нивото на маслото и навременната поддръжка на автомобила са ключови за избягването на подобни проблеми и за гарантиране на дълъг и безпроблемен живот на двигателя.