Според доклад на Китайската академия за информационни и комуникационни технологии, през март 2025 година обемът на доставките на смартфони с некитайски марки е спаднал с 49.6% в сравнение със същия период на миналата година, което очевидно показва укрепването на местните производители.
Apple може би усеща натиска на този пазар повече от всеки друг, отбелязва 9to5Mac. Така през първото тримесечие на 2025-а приходите на компанията в Китай са спаднали с 11% спрямо миналата година, а през първото тримесечие на 2024 г. - с 13%. Apple е показала растеж в страната само три пъти през последните 12 фискални тримесечия, а последните доклади само потвърждават негативната тенденция.
Въпреки че много се говори за трудностите на Apple на китайския пазар, последните статистики показват, че не само американската компания изпитва проблеми, но и други чуждестранни производители на смартфони. Както е отбелязано в доклада на CAICT, подобен спад е наблюдаван през януари 2025 година, когато доставките на чуждестранни смартфони са спаднали с 21%, достигайки 4.3 милиона бройки спрямо 5.5 милиона година по-рано.
Анализаторите казват, че една от причините за такъв бърз спад е държавната програма за субсидиране на смартфони, стартирана от китайското правителство през януари. Програмата обхваща устройства с цена до 6000 юана (около 832 долара), което автоматично изключва повечето модели iPhone от списъка, но дава възможност да се възползвате от оферти от китайски марки със сравними характеристики, но на значително по-ниска цена.
Според аналитичната компания Counterpoint Research, програмата вече е дала забележими резултати. По-специално, общите продажби на смартфони в Китай са нараснали с 2.5% на годишна база, като Huawei е увеличил продажбите си с впечатляващите 28.5%, докато тези на Apple са намалели със 7.7%. „Конкуренцията на пазара става все по-интензивна, особено предвид правителствената подкрепа за местните производители“, отбелязват анализатори. „Следователно, на фона на тези условия, става все по-трудно за чуждестранните марки, особено в премиум сегмента, да запазят позициите си.“