Продажбите на автомобили с марката Porsche на най-големия пазар за автомобили в света паднаха с 15% през 2024-а, а от началото на настоящата година - с вече катастрофалните 28%, което е рекордно ниско (по-малко от 57 000 продадени коли).
Експертите твърдят, че основният виновник за спада в продажбите на китайския пазар е засилената конкуренция от страна на бързо развиващите се китайски автомобилни производители.
Марки като Xiaomi предлагат автомобили със сравними нива на технология и комфорт, но на много по-атрактивна цена. Това привлича не само средната класа, но и тези, които преди са предпочитали премиум европейски марки.
Ситуацията се утежнява и от външни фактори. Геополитическата нестабилност и потенциалното влошаване на търговските отношения между Китай и Запада оказват допълнителен натиск върху германския автомобилен производител.
Несигурността относно бъдещия икономически климат кара потенциалните купувачи на Porsche в Китай да се съмняват в разумността на закупуването на скъп автомобил в несигурна икономическа среда.
Отговорът на Porsche на кризата е нестандартен. Оливър Блуме, главен изпълнителен директор на компанията, подчерта, че не се обмисля напускане на китайския пазар. Вместо това фокусът ще е върху три стълба.
Те ще са: персонализация, цифрови технологии и изключителност. Планът е да се ограничат производствените обеми, създавайки изкуствен недостиг и по този начин да се запази премиум статусът и високата цена на автомобилите.