Непопулярен сектор у нас връща българите, избягали да работят в чужбина.
Оказва се, че авиоремонтната индустрия се развива с ускорени темпове през последните години.
Гладът за кадри се разширява, а компаниите прилагат методи за намиране на кадри дори сред гимназистите.
През 1954 година за последен път от Държавната самолетна фабрика в Ловеч излиза произведен у нас самолет, припомня БНТ.
След това в завода започват да се произвеждат велосипеди, мотоциклети и автомобили "Балкан". 70 години по-късно България произвежда само дронове, но не и самолети, но се оказва силен играч в авиоремонтите.
В хангар в София има 3 линии, на които могат да се ремонтират едновременно най-популярните модели на "Боинг" и "Еърбъс", собственост на авиокомпании от цял свят.
"В рамките на нашите възможности за ремонт ние обслужваме пълен набор от услуги във връзка с основно обслужване на самолети, тежки ремонти, модификации, преконфигуриране на кабинни салони. Освен с нашите 3 линии имаме и работилници на 1-ви и 2-ри етаж", заяви Недялко Йосифов, маркетинг и продажби в българска компания за ремонт на самолети.
Като в много други сектори и тук има дефицит на квалифицирана работна ръка. Затова от компанията се обръщат директно към гимназиите в страната.
"По този начин си набавяме кадри, когато те идват да ги обучаваме, ние ги учим на по-различни методи на работа от това, което те са учили в техните училища. Дори някои от тях ги взимаме на стажове. Примерно нашият цял планинг отдел е от студенти, завършили МЕИ", допълни Емилия Младенова, изпълнителен директор на българска компания за ремонт на самолети.
Авиоремонтната индустрия у нас е една от малкото, които успява да привлече българи, преместили се да търсят по-добри условия на труд в чужбина.
"Ние привлякохме доста български служители, които бяха заминали в чужбина, да се върнат при нас, тъй като възнагражденията в България вече се подобряват и решихме, че за да може да поддържаме това ниво на обслужване трябва да си произвеждаме и кадри и създадохме една транспортна академия", сподели Емилия Младенова, изпълнителен директор на българска компания за ремонт на самолети.
"Най-младият ни служител е може би на 18 години, тъй като имаме току-що завършил студент, беше при нас на стаж и подписа договор. Индустрията е много вълнуваща и младите хора, особено момчетата, които имат техническа мисъл, искат да се развиват в техническа насоченост с коли, авиацията е може би следващото ниво", коментира Недялко Йосифов, маркетинг и продажби в българска компания за ремонт на самолети.
След рекордния срив през ковид пандемията за 2025 година се очаква авиоиндустрията да достигне ръст до 1 трилион долара и да превози рекордните над 5 милиарда пътници, което ще е с 16% повече спрямо 2024.