2 348

Ивайло Тонев пред ФАКТИ: 1,5 млрд. лева за напояване, но за какво точно…

  • ивайло
  • тонев
  • напояване
  • напоителни системи
  • вода
  • водата
  • земеделие

Просто е недопустимо функционирането на търговско дружество, което реално няма търговска дейност, казва експертът

Ивайло Тонев пред ФАКТИ: 1,5 млрд. лева за напояване, но за какво точно… - 1
Снимка: Личен архив
Мария Атанасова Мария Атанасова Автор във Fakti.bg
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ще имаме ли някога адекватна напоителна система за земеделие в България… Много се говори по темата, но ефект няма. Какво се очаква… Пред ФАКТИ говори Ивайло Тонев, бивш управител на „Напоителни системи“ ЕАД - клон Хасково.

- Г-н Тонев, към момента основният хидромелиоративен оператор в държавата е „Напоителни системи“ ЕАД. За следващите 4 години дружеството ще разполага с бюджет от 1,5 млрд. лева. Ще видим ли възраждане на напояването у нас?
- От гледна точка на финансирането, основните дейности на търговското дружество са разделени на „Напояване“ - пренос на вода за напояване, и „Отводняване“- опазване на природата от вредното въздействие на водите (ОПВВВ). Отводняването е определено като услуга от общ икономически интерес и се финансира от държавният бюджет. В действащата Стратегия за развитие на отрасъл „Хидромелиорации“ и „Защита от вредното въздействие на водите“, приета с Решение на МС № 688/18.08.2016 г., ясно се казва: „Статутът на дружеството като основен хидромелиоративен оператор не е уреден по никакъв начин. В „Закона за сдруженията за напояване“ (ЗСН) се урежда статутът само на сдруженията за напояване. Статутът на „Напоителни системи” ЕАД, като акционерно дружество, се явява в противоречие с голяма част от функциите му и основната дейност, която изпълнява в насоката на поддръжката на дигите, корекциите на реките и другите защитни хидротехнически съоръжения. Моделът на използване на стандартните търговски дружества за подобни дейности, които са за сметка на държавния бюджет, е грешен и не е в състояние да решава основни въпроси, свързани с финансирането и поддръжката на хидромелиоративната инфраструктура.“

- И какво следва…
- Основната промяна, която се предвижда в Законопроекта за допълнение Закона за водите Вх.№ 51-554-01-100/08.05.2025 г. с вносители г-жа Десислава Танева и група народни представители, е „Напояването“ също да бъде услуга от общ икономически интерес - т. е. разходите на търговското дружество „Напоителни системи“ ЕАД, които извършват за услугата пренос на вода за напояване, ДА БЪДАТ ЗА СМЕТКА НА БЮДЖЕТА. Значи за сметка на всички български граждани. А целта била това да доведе до намаляване на цената на поливната вода за земеделските производители.

- Значи пак ще се взимат пари от бюджета. Така излиза…
- Така излиза, но според мен моделът, който се предлага, е в пълно противоречие с Търговския закон. Този модел не защитава интереса на държавата и би довел до престъпно и нецелесъобзазно изразходване на средствата, предвидени за период от четири години в капитализация на търговското дружество „Напоителни системи“ ЕАД. Както казахте, те са в размер на 1,5 милиарда лева.

Просто е недопустимо функционирането на търговско дружество, което реално няма търговска дейност.

Европейска практика е дейности, финансирани от държавния бюджет като услуга от общ икономически интерес, да се предоставят от Агенция. Просто в случая не е защитен интересът на държавата от гледна точка на поемане на ангажимент от страна на земеделските производители при предоставяне на субсидирана вода. Липсва елементът на обвързване.

- А как е организиран процесът в съседните държави?
- Там е ясно регламентиран, защото има държавна визия. Просто ви предоставям схема на напояването и за какви площи става въпрос. А читателите ви вече сами ще си направят сметка какво и как се случва.

Вижте, проблемът у нас е ясен, но никой – визирам тези, които са на власт или са били на власт преди тях, няма изгода да говори ясно по темата за напояването. След 2007 г. земеделието в държавата беше умишлено развито в посока на „не поливно“. Субсидиите на декар, а не на продукция, разбиването на хидромелиоративния фонд, стопанисван от "Напоителни системи", както и търговията с поливна вода, са основните предпоставки, които водят до липсата на поливно земеделие в страната. През изтеклата година за пореден път стана ясно, че водите в язовирите и речния отток на държавата ни обслужват интереси на други страни съседни на нас, както и поставянето на интересите на производителите на електрическа енергия от вода пред напояването. А това си е нарушение на „Закона за водите“. И в същото време нашите земеделци изпитват остра нужда от вода. Новосформираната Дирекция „Хидромелиорации“ в МЗХ няма нужния професионален капацитет, за да осъществява политика по планиране, проектиране и строителство на хидромелиоративни съоръжения. Тя просто е административен орган, осъществяващ правата на собственика - в лицето на МЗХ, с ползвателя „Напоителни системи“ ЕАД и потребителите на вода за напояване. Поставянето начело на дирекцията на лице, което е с ясен конфликт на интереси, е недопустимо. Няма как дни преди да встъпиш в длъжност да си собственик и управител на фирми, занимаващи се с проектиране и строителство в сферата на хидромелиорациите, производство и продажба на електрическа енергия, собственост върху МВЕЦ, отработващи води от язовири, собственост на МЗХ, и прехвърляйки ги на друг член от семейството, това да гарантира безпристрастност. Същият заема длъжността повече от година, а проблемите в сектора се задълбочават. Остават само на думи нерешени и приоритетни теми като „Закон за хидромелиорациите“ и работеща „Стратегия за развитие на поливното земеделие“.

- А има ли опция „Напоителни системи“ ЕАД да се трансформира в нетърговско дружество?
- Не им е изгодно. „Напоителни системи“ ЕАД да е търговско дружество е единствено от полза на тези, които искат в държавата да няма развито и функциониращо поливно земеделие. Респективно и средствата, предвидени за капитализация на търговското дружество, да бъдат усвоени на тъмно и под диктовката и контрола единствено на Дирекция „Хидромелиорации“ в МЗХ от няколко човека, завоалирани с некомпетентни „Консултативни съвети по хидромелиорации и поливно земеделие“, свиквани в МЗХ.

- В управленската програма на правителството „Желязков“ в частта земеделие има заложена цел как да се развива поливното земеделие. Ще се случи ли…
- В програмата е посочена цел, която касае „… повишаване на ефективността в дейността на публичните предприятия в отрасъла, като се визира ефективно управление на едноличните търговски дружества в отрасъла и предприемане на действия за преструктурирането им.“ Каквото и да разбрахте от това и каквото и да означава това. Министри от сектор земеделие и околна среда от последните години, както и всички браншови ръководители, твърдят, че напояването трябва да е държавна политика и приоритет. Ясно е, че повече от всякога българското земеделие се нуждае от достъп до субсидирана вода, но по начин, който е доказано работещ по подобие на Гърция и Румъния, а именно:
1. Създаване на Държавна икономическа Агенция „Мелиорации“, която да събере в себе си „Напоителни системи“ ЕАД, „Земинвест“ ЕАД , ДП „Управление и стопанисване на язовири“ и „Монтажи“ ЕАД, което ще сложи край на търговията с поливна вода и ще предоставя услуга от общ икономически интерес /напояване и отводняване/.
2. Приемане от българския парламент на „Национална програма хидромелиорации“, изпълняваща ясна стратегия за развитие на хидромелиорациите, в която да се пренасочат средствата за капитализация на „Напоителни системи“ ЕАД, както и „Закон за Хидромелиорациите“. Със Заповед №РД09-111/11.03.2008 г. на Министъра на земеделието е била назначена работна група, която е разработила и предложила Проект на Закон за хидромелиорациите от 20.08.2008 г. като проекта целенасочено се укрива до ден днешен в МЗХ.
3. Субсидиране 100% водата за напояване - вода срещу продукция, ще извади на светло земеделския бранш, като го направи предвидим и конкурентоспособен на земеделските производители от другите страни членки на Европейския съюз.
4. Предоставяне на Агенция „Мелиорации“ възможност за изграждане и лицензиране на сондажи за поливна вода.
Ако тези промени бъдат осъществени в рамките на пет годишен период, напояването в държавата може да достигне 7 милиона реално напоявани декара, което освен хранителен суверенитет ще доведе до преки и косвени приходи в бюджета от около 2-3 милиарда лева на година.

И още нещо. През поливен сезон 2023 и 2024 беше в действие подобна мярка по линия на т. нар. „украинска помощ“, като за този период не се наблюдава съществено увеличение на напояваните площи. Към настоящият момент „Напоителни системи“ ЕАД реално подава вода за напояване на 0.7 % от обработваемите площи в страната, като за съпоставка този процент преди 1989 г. е бил 30 %.

България
Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 10 гласа.

Свързани новини