Европейският съюз подготвя промени в правилата за сертифициране на plug-in хибридни електрически превозни средства (PHEV), които представляват автомобили с електромотор и с ДВГ и с възможност да се зареждат от електрическата мрежа. Новите изисквания ще определят нов начин за оценка на това какъв електрически пробег реално изминават тези превозни средства. Това може да доведе до намаляване на екологичния им рейтинг - и следователно до загуба на държавни субсидии, данъчни облекчения и привлекателност за потребителите.
Промените се фокусират върху преразглеждане на методологията за определяне на емисиите на CO2 за PHEV. Докато преди изчисленията са отчитали идеални условия и висок процент пътувания на електричество, сега Европейската комисия иска да вземе предвид данните от реалната експлоатация от телеметрията. И те показват, че в повечето случаи шофьорите зареждат своите PHEV по-рядко от очакваното - и следователно бензиновият двигател работи по-често от очакваното по време на сертифицирането.
Съгласно новите правила, средните емисии на CO2 за такива автомобили биха могли почти да се удвоят. Това от своя страна би могло да доведе до загуба на статута на екологични превозни средства на plug-in хибридите. В някои страни от ЕС това автоматично би ги лишило от възможността да получават държавна помощ за покупката си или да се възползват от данъчни облекчения. Те също така вече не биха могли да бъдат включени в квотите на автомобилните производители за „чисти автомобили“, което би могло да доведе до големи глоби.
Автомобилната индустрия вече изрази загриженост. Представители на големи концерни подчертават: PHEV остават важно преходно звено между двигателите с вътрешно горене и изцяло електрическите автомобили. Те позволяват намаляване на вредните емисии, особено в градския трафик, където често се движат само на електричество. Освен това, съвременните хибриди имат много по-дълъг пробег на електричество (понякога повече от 100 км) и се презареждат бързо.
Както заяви един от представителите на автомобилната индустрия в коментар пред полското издание Auto Swiat , новите правила биха могли да „убият“ този сегмент: „Намаляване на инвестициите, затваряне на производствени мощности, загуба на хиляди работни места - това е реална перспектива с рязко намаляване на подкрепата за PHEV.“ Производителите настояват ЕС да взема решения не само въз основа на моделни изчисления, но и като отчита последиците за икономиката и заетостта.