Ново аналитично проучване, проведено от платформата iSeeCars, постави под въпрос традиционните представи за най-печелившите цветове на автомобилите. Въпреки факта, че черните, белите и сивите автомобили остават най-разпространени по пътищата, именно ярките и необичайни нюанси са се очертали като лидери в запазването на остатъчната стойност на вторичния пазар.
Според проучването, жълтите и оранжевите автомобили обикновено губят най-малко стойност през първите три години от експлоатацията си. Средната загуба на стойност на такива автомобили е около 24%, което е приблизително 13 700 долара от първоначалната цена. Тази цифра е една от най-ниските сред всички цветови вариации на пазара.
Зелените автомобили губят приблизително 26.3% от стойността си, или около 13 200 долара, за същия период, докато червените автомобили губят около 29.8% (еквивалентно на 13 000 долара), а сините автомобили губят около 30.9% (или около 13 900 долара). За сравнение, средната амортизационна норма за автомобил на американския пазар след три години е 31%, което служи като своеобразен бенчмарк за оценка на отклоненията в зависимост от цвета.
Традиционно популярните черно-бели цветове показват по-лоши резултати. Черните автомобили губят средно 31.9% от първоначалната си стойност (около 15 400 долара), а белите - още повече, 32.1%, или приблизително 15 500 долара. Най-лошо в тази класация се оказа златният цвят: автомобилите с това покритие губят 34.4% от стойността си - почти 16 700 долара за три години собственост.
Анализаторите обаче подчертават, че запазването на стойността не гарантира лесна продажба. Ярките и редки цветове, макар и по-малко податливи на обезценяване, също са по-малко търсени сред широката публика. Това означава, че периодът на продажба на такива автомобили обикновено е по-дълъг.
Въпреки това, сред тясна целева аудитория - ценители на нестандартни опции, лимитирани серии или специални модификации - търсенето на ярки автомобили остава високо. Такива купувачи са готови да платят повече за съответния нюанс, ако наистина го харесват или е част от конкретен модел.
Интересното е, че заключенията от проучването на iSeeCars отчасти съответстват на анализите на химическия концерн BASF. В своя доклад компанията посочва жълтия цвят като най-модерния цвят на 2024 година. Популярността му се е увеличила с 50% в сравнение с предходната година.
Заслужава да се отбележи обаче, че дори с такова увеличение жълтите автомобили остават рядкост на световния пазар - техният дял е само 1.5% от общия брой. За сравнение, белите автомобили в света представляват около 34%, черните - 22%, а сивите заемат още 17% от общия автомобилен парк.