Главният изпълнителен директор на Dacia Дени льо Вот отправи остра критика към настоящата автомобилна индустрия, заявявайки, че производителите на автомобили са отишли твърде далеч в преследването на размер, технологии и сложност. В интервю за британското издание Autocar той призова за преглед на европейските политики за опазване на околната среда и безопасността, подчертавайки необходимостта от подкрепа на малки, достъпни и прости автомобили, които наистина отговарят на нуждите на обикновените потребители.
Според Дени Льо Вот, настоящата тенденция за масово интегриране на големи дисплеи, скъпи електронни системи и правене на самите каросерии по-големи и по-тежки е не само икономически неоправдана, но и вредна за околната среда. Той остро постави под въпрос осъществимостта на използването на „тонове метал и екрани“ в автомобили, които повечето хора използват само за да ходят до супермаркета или да карат децата до училище. Според него, технологичният излишък, съчетан с прекалено строгите екологични разпоредби, е причината най-достъпните модели автомобили да изчезват от пазара.
Той обърна внимание на една тревожна тенденция: увеличените разходи за съответствие принуждават потребителите да купуват по-скъпи, по-големи и по-сложни автомобили, въпреки че много от тях биха предпочели по-прости и по-евтини решения. По този начин политиките на ЕС, които би трябвало да насърчават екологичността, всъщност имат обратен ефект: повишаване на цените, намаляване на избора и в някои случаи дори намаляване на наличието на по-икономични автомобили.
Льо Вот е особено остър по отношение на задължителните системи за подпомагане на водача, като например асистента за поддържане на лентата, които трябва да бъдат монтирани на всички нови автомобили съгласно новите европейски стандарти. Той смята, че подобни функции са със съмнителна полза в ежедневната употреба и само изкуствено увеличават цената на автомобила, без да осигуряват значителни подобрения в безопасността или удобството.
Шефът на Dacia призова за връщане към здравия разум и правилно определяне на приоритетите. Според него основното е да се създават достъпни автомобили с разумна цена, които отговарят на реалните нужди на хората, а не сляпа технологична ескалация, продиктувана или от маркетингови амбиции, или от регулаторен натиск. Той също така подчерта, че дори подмяната на стар автомобил с нов с по-малко вредни емисии вече е положителен принос за околната среда, така че този процес не бива да се превръща в прекомерна финансова тежест за потребителите.
Това не е първият път, когато Дени Льо Вот прави подобни изявления и позицията му изглежда печели подкрепа сред ръководителите на други автомобилни производители, включително в Renault и Stellantis. Заедно те призовават европейските регулатори да предприемат по-гъвкав подход, който не само би се борил за околната среда, но и би гарантирал икономическа справедливост за потребителите.