Китайският автомобилен производител BYD, който в момента е лидер на световния пазар на електрически превозни средства, публикува остър отговор на изявлението на председателя на Great Wall Motor Вей Джианджун. В скорошно интервю за китайско издание, топ мениджър на GWM заяви, че „Evergrande вече се е появил в автомобилната индустрия, просто още не е експлодирал“. Въпреки че името на BYD не беше споменато директно, мнозина интерпретираха изявлението като алюзия към тази компания, правейки паралели с гиганта-разработчик Evergrande, който фалира през 2021 година.
Ли Юнфей, директор „Комуникации“ на BYD, отговори на тези обвинения в социалните мрежи. Отначало той накратко нарече думите на конкурента „лъжи“, а по-късно публикува по-подробно изявление, в което характеризира изявленията на Вей като „злонамерена кампания за очерняне“ и цитира редица финансови показатели на компанията.
Ли Юнфей призна, че текущото съотношение активи-пасиви на BYD е 70%, което може да се счита за високо ниво на риск. Според него обаче това не надхвърля нормалната практика в световната автомобилна индустрия. Например, при General Motors тази цифра е 76%, при Ford - 84%, при Apple - 80%, а при Boeing - 102%. Дори в Китай компании с подобни или по-високи нива на задлъжнялост продължават да работят успешно: Geely - 68%, Seres AITO - 76% и др.
Що се отнася до общия дълг на BYD, който е 580 милиарда юана (приблизително 81 милиарда щатски долара), Ли предостави и сравнителни данни. В частност, дълговите задължения на Toyota достигат 2.7 трилиона юана, на Volkswagen - 3.4 трилиона, а на Ford - 1.7 трилиона. Подобна е ситуацията и при китайските конкуренти: Geely има дълг от 505 милиарда юана, SAIC - 610 милиарда.
Представителят на BYD акцентира специално върху показателите за задълженията на компанията. Според него, това представлява само 31% от оперативните приходи, което е по-ниско от това на Geely (32%), SAIC (38%) и Great Wall (39%). BYD също така урежда плащанията с доставчиците средно за 127 дни, което е в съответствие с условията на Geely, но значително по-бързо от Great Wall (163 дни) или SAIC (164 дни).
Друг важен аргумент в полза на финансовата стабилност на компанията беше нетната печалба на BYD за 2024 година, която достигна 40.3 милиарда юана (5.6 милиарда долара). В същото време инвестициите в научноизследователска и развойна дейност възлизат на рекордните 54.2 милиарда юана (7.5 милиарда долара), което според Ли Юнфей е най-добрият резултат в цялата 30-годишна история на компанията.
В заключение той заяви, че цялостното финансово състояние на китайските автомобилни производители, особено на тези, работещи в новия енергиен сектор, сега е по-стабилно от това на много чуждестранни гиганти. И той нарече опитите за правене на аналогии с фалита на Evergrande не само безпочвени, но и увреждащи репутацията на цялата китайска автомобилна индустрия, която в момента е водеща в света в прехода към екологично чист транспорт.