Най-големият производител на електрически автомобили в света, китайският BYD, започна мащабна съдебна кампания срещу блогъри и инфлуенсъри, които публикуват негативно съдържание за автомобилите на марката. BYD обвинява тези създатели на съдържание в разпространение на клевета и систематично завежда дела в опит да защити репутацията си от онлайн дискредитиране.
Компанията вече е съдила 37 блогъра и планира да предприеме съдебни действия срещу още 126 души, за които смята, че разпространяват невярна или вредна информация. Преди няколко години BYD създаде специално „Бюро за борба с измамите“, което да проследява и реагира на подозрително съдържание в медиите. За да засили контрола си, компанията въведе система за възнаграждения, която предлага големи парични награди от 50 000 до 5 милиона юана (приблизително 6 900 до 690 000 долара) за информация за клеветнически или оскърбителни публикации.
Примери за вече взети решения показват сериозността на намеренията на BYD. Например, на един блогър беше наредено публично да се извини и да плати глоба от 100 000 юана (около 13 800 долара) за обвинение срещу компанията, че кара журналисти да говорят негативно за конкурентите на BYD. Друг инфлуенсър беше глобен, след като публикува изявления за финансовата нестабилност на BYD и предполагаемата близост на компанията до фалит.
Заслужава да се отбележи, че тази практика не е уникална за BYD. Например, през август 2023 година Nissan Dongfeng заведе дело срещу инфлуенсър, който публикува над 50 видеоклипа в TikTok, критикуващи автомобилите им. В резултат на това съдът осъди блогъра да изплати обезщетение в размер на 5 милиона юана. През 2022 г. Tesla също съди китайски блогър, настоявайки за обезщетение в размер на 5 милиона юана, но в крайна сметка се съгласи на много по-малка сума.
В допълнение към BYD, Nissan Dongfeng и Tesla, Great Wall Motor и Changan Automobile са завели дела срещу инфлуенсъри, което показва значителна тенденция сред китайските автомобилни производители да реагират остро на негативни коментари в социалните медии. Тази практика е често срещана в Китай, за разлика от „Запада“, където споровете за репутацията обикновено се решават по по-малко радикални начини.
Характерна особеност на китайското законодателство е, че клеветата тук може да се счита за престъпление. Случаите се преследват особено строго, когато се правят негативни твърдения за големи корпорации, които често имат преки или косвени връзки с държавата или комунистическата партия. В този контекст дори наличието на елемент на истина в критиката не гарантира защита на автора, ако компанията може да докаже, че публикациите са увредили имиджа или бизнеса ѝ.
Това създава значителен риск за блогърите с голяма аудитория, тъй като всяко негативно твърдение може да доведе до сериозни правни последици. И тъй като рано или късно китайските автомобили ще навлязат масово и в Европа, се очаква същите репресивни мерки срещу медии да започнат и тук.