Шотландски съд взе решение, с което уважи колективен иск срещу автомобилните производители Nissan и Renault по обвинения в манипулиране на емисиите на дизелови автомобили. Случаят е свързан с мащабен екологичен скандал, известен като „дизелгейт“, който вече доведе до съдебни решения срещу други автомобилни гиганти, включително Mercedes-Benz и Volkswagen. Делото се основава на твърдения, че и двете компании са използвали специални устройства, които са им позволявали да мамят по време на официални тестове за спазване на стандартите за емисии. Информацията е на The Independent.
Според съда това са така наречените „дефектни устройства“ - софтуер или хардуер, които променят поведението на двигателя по време на тестове за емисии, създавайки невярно впечатление за екологичната чистота на автомобила. При нормални експлоатационни условия нивото на вредни вещества, по-специално азотни оксиди, значително надвишава допустимите стандарти, което противоречи както на стандартите на Обединеното кралство, така и на Европейския съюз. Именно това е правната позиция на ищците, които твърдят, че са били подведени и са претърпели финансови загуби, като са закупили превозни средства, които не отговарят на декларираните спецификации.
Колективният иск обхваща приблизително 8 500 собственици на автомобили, които търсят обезщетение за претърпените от тях щети. Ищците са представлявани от адвокат Джоузеф Маккей, който се възползва от възможността да заведе колективен иск благодарение на реформите в шотландското гражданско правосъдие. Тези промени позволиха формализирането на механизма за завеждане на т. нар. „групови производства“, което значително улесни пътя до съдебно разглеждане на подобни дела за голям брой кандидати едновременно.
Въпреки опитите на Nissan да блокира процеса на по-ранен етап, съдът отхвърли всички възражения, признавайки основателността на иска. Автомобилните производители се опитаха да оспорят самата възможност за колективно разглеждане на делото, настоявайки за индивидуален подход към всеки случай, но съдът заключи, че използването на групов подход е уместно, предвид идентичния характер на исковете, броя на жертвите и естеството на нарушенията.
Ситуацията с Renault и Nissan се превърна в поредица от нашумели скандали в автомобилния сектор. По-специално, Volkswagen преди това се съгласи да изплати обезщетение от 193 милиона британски лири като част от споразумение с британски собственици на автомобили, засегнати от подобни манипулации. И Mercedes-Benz загуби подобно дело, което създаде допълнителен прецедент за съдебната система.
На фона на вече взети решения по делата на други компании, вниманието както на юридическата общност, така и на широката общественост в момента е насочено към по-нататъшното развитие около Renault и Nissan. Делото в Шотландия има всички шансове да се превърне в нов етап в правната борба на потребителите за техните права. Ако се докаже вината на автомобилните производители, и двете компании може да бъдат принудени да платят значително обезщетение, което ще има не само финансови, но и репутационни последици за марките. И въпреки че окончателното решение все още предстои, вече можем да говорим за нарастващ натиск върху автомобилната индустрия по отношение на отговорността за екологичните стандарти и прозрачността на търговските практики.