Преди време ви разказахме историята на Hyundai Ioniq 5 на Лий Йонг-Хеум. В качеството си на пътуващ търговец г-н Лий е навъртял изумителните 580 000 километра със своя електромобил само за две години и девет месеца - наистина забележителен подвиг на издръжливост.
Този изключителен пробег привлече вниманието на Изследователския институт на Hyundai-Kia, който искаше да оцени дългосрочното състояние на батерията и задвижващия агрегат на автомобила. Въпреки че според съобщенията г-н Лий не е имал никакви съществени проблеми, Hyundai проактивно и безплатно подмени батерията и двигателя му, за да извърши задълбочено изследване на използваните компоненти.
Резултатите от този анализ са забележителни. След като изминава разстояние, надвишаващо това между Земята и Луната, батерията на Ioniq 5 все още показва 87,7% изправност. Това е особено впечатляваща цифра, като се има предвид, че г-н Лий разчита на бързо зареждане - практика, „за която се знае, че натоварва батериите на електромобилите“.
Юн Дал-Йонг от Hyundai обясни причините за това разследване: „Когато разработваме батерия, трябва да създадем модел за прогнозиране на нейната издръжливост и да проверим дали този модел съответства на действителните резултати от използването. Ето защо всъщност проверихме батериите на клиентски автомобили с голям кумулативен пробег.“ Въпреки че автомобилният производител често използва таксита за такива дългосрочни оценки, Ioniq 5 на г-н Лий представи най-високия пробег, който са срещали за този конкретен модел.
Размишлявайки върху своя опит, г-н Лий отбеляза ярък контраст с предишните си автомобили с двигател с вътрешно горене. Ако той е имал нужда от смяна на маслото на всеки 15 дни и е бил изправен пред „непрекъсната“ подмяна на компоненти на двигателя и трансмисията поради големия си пробег, Ioniq 5 е изисквал само подмяна на основни консумативи. Hyundai изчислява, че за 660 000 км (410 105 мили) подобен Tucson би се нуждаел от 66 смени на масло, 8 смени на запалителни свещи, 13 смени на спирачна течност и 11 смени на трансмисионно масло - в допълнение към общото износване. Изчислените разходи за поддръжка на Tucson за това разстояние са значителни - от 8 612 до 9 330 USD, докато Ioniq 5 е понесъл значително по-ниски разходи, оценени на едва 1 076 USD.
Освен значителното намаляване на разходите, Ioniq 5 се оказа до голяма степен безпроблемен. Единственият забележителен проблем, за който се съобщава, е отказът на функцията за бавно зареждане след 650 000 км, което се дължи на изчерпване на естествения живот на бордовото зарядно устройство.