4 332

ADAC: Електромобилите се развалят много по-рядко от колите с двигатели с вътрешно горене

  • adac
  • електромобили
  • коли с двг
  • повреди

За да измери процента на повреди, ADAC използва индикатор за броя на техническите повреди на 1000 автомобила

ADAC: Електромобилите се развалят много по-рядко от колите с двигатели с вътрешно горене - 1
Снимка: Shutterstock
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Германският автомобилен клуб ADAC публикува своя годишен доклад за надеждността на автомобилите, който обхваща широка гама от модели и спецификации. Едно от най-неочакваните и същевременно важни открития на изследването е, че съвременните електрически превозни средства се развалят много по-рядко в сравнение с колите, оборудвани с бензинови или дизелови двигатели с вътрешно горене. Тази тенденция отразява по-дълбоките промени в инженерството, качеството на производството и еволюцията на електромобилите.

За да измери процента на повреди, ADAC използва индикатор за броя на техническите повреди на 1000 автомобила. Според статистиката електрическите превозни средства, произведени между 2020-а и 2022 година, показват среден процент на повреди от 4.2 случая на 1000 превозни средства, докато за колите с двигатели с вътрешно горене тази цифра е 10.4. Това е почти 2.5 пъти повече от резултата за автомобили, работещи с електричество, което доказва постепенното, но уверено укрепване на позициите на електрическите превозни средства не само в контекста на екологичността, но и по отношение на надеждността.

Още по-показателни са тенденциите през годините. През 2020-а електрическите превозни средства са имали 8.5 повреди на 1000 бройки, докато колите с двигатели с вътрешно горене са имали 12.9 повреди на 1000. През 2021-а тази цифра е намаляла до 4.3 за електрически превозни средства и 8.2 за автомобили с двигатели с вътрешно горене. Най-добрият резултат се наблюдава през 2022-а: само 1.7 неизправности на 1000 електрически автомобила срещу 5.4 за колите с двигатели с вътрешно горене. По този начин електрическите превозни средства не само стават по-надеждни – общият процент на повреда намалява в цялата индустрия, но степента на подобрение е по-висока за електрическите превозни средства.

Не всички електрически превозни средства обаче са еднакво надеждни. Тъжно се откроява Hyundai Ioniq 5, тъй като според проучването той се оказа най-проблемният сред електрическите автомобили от 2021-а и 2022 година. Процентът на повреда за моделите от 2021 година е 18.3 на 1000 автомобила, а за 2022 г. се е увеличил още повече до 22.4. Причините за тези резултати не са описани подробно в проучването, но е вероятно те да са свързани със системни проблеми със софтуера или електрониката.

Примерът с Tesla Model Y обаче показва съвсем различна картина. През 2022-а има само 0.9 повреди на 1000 бройки от този модел - почти десет пъти по-малко от корейския ѝ конкурент. Този резултат показва не само високото качество на сглобяване на конкретен модел, но и стабилността на електронните системи, съгласуваността на всички контролни модули и добрата адаптация към реалните условия на работа.

Друг интересен пример е малкият бюджетен електромобил Dacia Spring. Този електрически автомобил, който струва по-малко от половината от цената на Hyundai Ioniq 5, също го надминава по надеждност: 2.9 повреди на 1000 автомобила от моделната година 2022. Това красноречиво демонстрира, че дори достъпните модели могат да бъдат по-надеждни от установените играчи на пазара, ако са структурно по-прости и по-малко податливи на сложни технически повреди.

В същото време ADAC уточнява, че повечето неизправности в електрическите превозни средства не засягат високоволтови компоненти или батерии на тяговата система, а обикновената 12-волтова батерия, подобна на тази, използвана в бензиновите или дизелови автомобили. Този акумулатор е отговорен за захранването на основните електрически системи и в много случаи е основният виновник за търсене на техническа помощ. Това показва, че намаляването на броя на отказите не винаги означава липса на технически рискове - по-скоро тяхното преразпределение към по-малко критични, но все пак важни възли.

Като цяло резултатите от проучването на ADAC потвърждават, че електрическите превозни средства вече не са екзотика, а се превръщат в стабилен и още по-надежден транспортен сегмент. В същото време статистиката разкрива и слабости в новите технологии, на които производителите все пак трябва да обърнат внимание.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 13 гласа.

Свързани новини