37 749

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

  • автомобилен салон париж 2022
  • водород
  • водородни автомобили

Автомобилният салон в Париж Mondial de l'auto, който отвори врати, е белязан от представянето на няколко модела на автомобили, работещи с водород

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

В разгара на кризата с горивата тази седмица се провежда автомобилното изложение в Париж, където са представени някои от автомобилите на утрешния ден. На салона във френската столица участват основно френските марки и няколко китайски. От конвенционалните автомобили нямаме някаква сензационна премиера, но това, което прави впечатление е наблягането на концепции, работещи на водород.

Между недостига на бензин и експлозията на цените на електроенергията, решението на бъдещето може да се намери във водорода

Или поне така смятат изрожителите на тазгодишния Mondial de l'auto. В това виждане обаче има и плюсове, и минуси, защото, както е известно, нито едно решение не е перфектно или магическо. Сигурното е, че има много иновации в тази област, някои от които са представени на това изложение.

И по-специално френски иновации, представени с няколко модела. Автомобилът на бъдещето е концепция на митичния Alpine, преразгледан с водородно гориво, който се нарича Alpenglow (блясък от Алпите). Този автомобил изглежда като излязъл от видео игра или филм от научната фантастика (нещо средно между K2000 и Batmobile).

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

Колата е с изцяло футуристични линии и работи с водород. Двигателят отделя само малко водни пари. От представянето става ясно, че франсетата се виждат, като Tesla на водородния автомобил. Неговият създател Оливие Ломбард е бивш победител в 24-те часа на Льо Ман. Ултра луксозен, ултра елегантен автомобил, но без врати. Отваря се автоматично, когато се приближите, вътре има огромен сгъваем екран като табло. И работи с горивна клетка.

В Париж се набива на очи и водородно SUV от френска марка, наречена NamX

То е проектирано от Pininfarina, със система от подвижни водородни капсули, които могат да се сменят много лесно в станция - нещо, като голяма капсула Nespresso, която осигурява автономен пробег от 800 км.

Това е едно от предимствата на водорода на хартия: решаването на два от големите проблеми на конвенционалното електричество, този на автономността и този на презареждането. Четири минути за презареждане! Няма нужда да включвате колата в електрическата мрежа, просто пълните резервоара за водород, подобно на зареждането с газ, и това действие не отнема повече време.

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

Само дето тук говорим за супер скъпи и луксозни коли. Преди обикновените хора да имат достъп до този вид технология, ще минат години... Но наред с това, производителите работят и върху модели, които са по-малко секси, но по-практични и близки до нашия живот, по-специално ванове и лекотоварни автомобили, които също са представени на изложението. Но и таксита, автобуси и дори... велосипеди, работещи на водород!

Последните са алтернатива на електрическите велосипеди, които работят много по-дълго и се зареждат за по-малко от минута. Добре, че още не са ни показали водородни самолети, защото и там водородът ще има потенциална революция, която да замени керосина. Но към момента гледаме само "захаросани" ламарини, а за масово производство все още нищо не се говори. С други думи - ако въобще се случи, то няма да е скоро.

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

Някои изследователи също работят върху нови видове двигатели

Те имат да цел да превключат бензинова кола на водород, което би ускорило евентуалният преход. Другият важен въпрос е: колко ще струва зареждането? Ако вземем за пример Toyota Mirai, която вече се продава, като серийна, зареждането и струва около 50 евро за цели 650 км, което към днешна дата е доста по-евтино от пълен резервоар с гориво.

Но все още има много технологични предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Първо, твърди се, че това е чиста енергия, но всъщност положението е малко по-различно... Този водород трябва да бъде произведен. Може да е най-разпространеният елемент във Вселената (92% от атомите във Вселената са водородни), но на Земята има много малко от него естествено присъстващ, така че трябва да се произвежда. Днес 95% от водорода се произвежда с помощта на изкопаеми горива, генерирайки много CO2...

Оттук и важността на добиването на водород без въглерод („зелен водород“), чрез електролиза на вода, използване на възобновяеми енергии като ядрена, вятърна, водноелектрическа... След това са необходими специални станции за зареждане с горивото, които са по-сложни и скъпи за инсталиране от обикновените електрически станции за зареждане. Все непреодолими неща, но това са технологични предизвикателства, които ще трябва да посрещнeмпрез следващите години.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 38 гласа.

Свързани новини