Едни хващат за първи път писалка в ръка, други не говорят добре немски: много деца в Германия срещат сериозни трудности още в първи клас, показва ново проучване.
"Бързо става ясно, че децата не са ходили на детска градина", казва за германската обществена медия АРД Ева-Мария Венц, класна ръководителка на първи клас в "Грефенаушуле" - начално училище в Лудвигсхафен. Една трета от всички ученици в германските общообразователни училища са с мигрантски произход, а в училището на Венц те съставляват дори цели 98 процента.
"Много деца не са в състояние да извършват най-елементарни неща, като например да извадят нещата от ученическата си чанта, да използват ножица или да се концентрират за по-дълго време. Това много забавя процеса", казва учителката.
Начални учители бият тревога
През 2023 г. една трета от всички първокласници в "Грефенаушуле" е трябвало да повторят първи клас заради натрупани дефицити, става ясно още от публикацията на АРД. В ексклузивно проучване на медията, проведено сред почти 7000 начални учители, 87% от тях заявяват, че децата в първи клас днес имат значително повече дефицити, отколкото преди десет години - независимо дали става дума за т.нар. училища на фокус, каквото е "Грефенаушуле", или не. Педагозите разказват за поведенчески проблеми, езикови дефицити, трудности с концентрацията и с фината моторика. Основната причина, посочвана от учителите, е сравнително ниската степен на образованост в техните семейства.
Според проучването почти няма възможност тези дефицити да бъдат компенсирани: повече от половината (52%) нямат възможност за допълнителни часове по немски език, а други 28% имат само по един урок седмично. В резултат много ученици не са в състояние да следват пълноценно учебния процес.
Експерти в областта на образованието предупреждават, че началните училища не могат да преодолеят сериозните различия. Хава Енгин от Висшето училище по педагогика в Хайделберг казва, че "училището не бива да се превръща в работилница за ремонтни дейности". С образованието трябва да се започва много по-рано - още преди училище, добавя тя пред АРД.
Хамбургският модел
Това се опитват да правят в Хамбург от 20 години насам. Там децата на 4,5 години са задължени да се представят в начално училище по избор, за да се разпознае евентуална нужда от допълнителна подкрепа още преди да започнат училище. Така могат да бъдат предприети мерки на много ранен етап от развитието на детето, разяснява АРД.
Учителите използват стандартизирана процедура за проверка на езиковите, двигателните, социалните и познавателните умения на децата и ако установят нужда, детето задължително трябва да посещава предучилищни занимания. За тази цел Сенатът на Хамбург измени училищния закон и въведе задължителното училищно образование още в предучилищна възраст. Явно с успех: в Хамбург първи клас повтарят значително по-малко деца, отколкото например в Берлин.
Учителите настояват за задължителна предучилищна подготовка
Моделът среща широко одобрение сред началните учители, участвали в допитването на АРД. В него 92% от анкетираните подкрепят задължителната предучилищна подготовка на децата, при които бъде установена нужда от подкрепа.
Запитване до образователните министерства на отделните германски провинции показва обаче, че повечето федерални провинции не планират предучилищно обучение през следващите две години. Освен Хамбург, засега само Хесен има такава програма, а от следващата учебна година към тях ще се присъедини и провинция Баден-Вюртемберг.
Все повече провинции обаче възприемат идеята за ранно тестване на децата (по модела от Хамбург на 4,5-годишна възраст). Сред тях е и Райнланд-Пфалц - провинцията, в която се намира "Грефенаушуле". Там задължителното тестване на малките ще бъде въведено от учебната 2026/27 година. А междувременно на класната ръководителка Ева-Мария Венц отново ще ѝ се наложи в края на учебната година да определи кои първокласници ще трябва да повторят годината.
Автори: Мариам Бонакдар (АРД) | Ана-Лена Карн (АРД)