До 2030 г. по европейските пътища се очакват поне 30 милиона електрически автомобили с нулеви емисии на парникови газове. За да може промяната на пазара да има положителен ефект върху климата, е важно да се намери решение за един голям проблем: батериите в новите автомобили, съобщават от Европейския парламент.
ЕП работи по актуализиране на директивата за батериите, за да направи така, че те да бъдат използвани за други цели, повторно влагани в производството или рециклирани в края на полезния им живот.
Доклад, приет от Парламента на 10 март 2022 г., настоява правилата да обхванат целия жизнен цикъл на батериите - от тяхното проектиране, преминавайки през тяхното използване, до рециклирането им в нови продукти. Законодателното предложение е свързано с плана за действия за кръгова икономика и промишлената стратегия на ЕС.
Депутатите призоваха за въвеждането на нова категория батерии за „леки превозни средства“ като електрически колела и скутери, тъй като тези батерии се използват все повече и се развиват технически.
Новата категория би допълнила класификацията, която в момента включва преносими, промишлени батерии и автомобилни акумулатори.
Парламентът иска да допълни класификацията на батериите с нова категория - батерии за леки превозни средства (електрически колела и скутери)
Батериите: стратегически продукт за ЕС
Очаква се световното търсене на батерии да се увеличи 14 пъти до 2030 г., като делът на ЕС би могъл да бъде 17% от пазара. Интересът към батериите е воден от ръста на цифровата икономика, от нуждата от автомобили с ниски емисии и от проблема със съхраняването на енергията от възобновяеми източници, която не е налична през цялото време.
Батериите ще трябва да имат етикет, който показва техния екологичен отпечатък, за да е ясно какво отражение имат те върху природната среда. Докладът на Парламента посочва, че екологичният отпечатък трябва да бъде изчислен въз основа на целия жизнен цикъл на батериите.
Депутатите искат за новите батерии да бъдат въведени минимални изисквания за съдържание на рециклирани метали – кобалт, олово, литий и никел.
През 2019 г. малко над половината от преносимите батерии в ЕС са били събрани за рециклиране. Процесите за рециклиране на батерии се различават за всеки вид, тъй като продуктите съдържат различни метали и други съставки.
Докладът на Парламента, чийто автор е Симона Бонафе (С&Д, Италия), призовава за по-високи цели за събиране от тези, които предлага Комисията. Депутатите искат 70% от преносимите батерии да бъдат събирани до 2025 г., а до 2030 г. - 80%; Комисията предлага изискването за 2025 г. да бъде 65%, а за 2030 г. - 70%. Според Парламента целите за рециклиране на батериите за леки превозни средства следва да бъдат още по-високи - 75% към 2025 г. и 85% към 2030 г.
Освен това всички използвани автомобилни акумулатори, промишлени батерии и батерии за електрически автомобили следва да се предават за рециклиране.
Парламентът прие позицията си на пленарната сесия в началото на март и е готов да започне преговори с правителствата на страните от ЕС.