1 406

Революционно "слънчево гориво" бе използвано за първи път в граждански полет

  • гориво
  • европа
  • полет
  • самолет

За момента са обработени едва 190 литра

Революционно "слънчево гориво" бе използвано за първи път в граждански полет - 1
Галин Ганев Галин Ганев Автор във Fakti.bg

Известна европейска авиокомпания и пионерски стартъп в областта на чистите технологии обединиха сили, за да интегрират за първи път „слънчево гориво“ в гражданската авиация. Въпреки че първоначалният мащаб на това постижение е скромен по отношение на обема, последиците му са дълбоки и анонсират потенциален път към рентабилна и наистина устойчива алтернатива на традиционното реактивно гориво.

Докато терминът „устойчиво авиационно гориво“ (SAF) е широко признат в дискусиите около полетите с нулеви емисии, „слънчевото гориво“ представлява по-малко разпространена, но също толкова трансформираща категория. Слънчевото реактивно гориво е по същество вид синтетичен суров нефт, получен директно от слънчева енергия. Synhelion, швейцарският иноватор в областта на чистите технологии, който стои зад този пробив, описва производствения си процес като синергична комбинация от лесно достъпни суровини, евтина възобновяема енергия и ефективни решения за термично съхранение.

Swiss International Air Lines е неизменен поддръжник на амбициозните начинания на Synhelion от 2020 година, първо като стратегически партньор, а две години по-късно и като инвеститор. Това дългогодишно сътрудничество достигна своя връх с историческа демонстрация: пет години след началото на партньорството им, Swiss и Synhelion успешно използваха слънчево гориво в гражданската авиация за първи път, което бе премиера за цялата индустрия.

Въпреки че и двете компании имат седалище в Швейцария, слънчевото гориво беше доставено и използвано в Германия. Това логистично решение беше продиктувано от интегрирането му в горивото за рутинния полет Хамбург-Цюрих. Процесът включваше доставка от Synhelion на 190-литров барел синтетичен суров нефт до рафинерия в Северна Германия, където той беше внимателно преработен и превърнат в сертифицирано авиационно гориво Jet-A-1. Това пионерско за индустрията сурово гориво беше произведено в завода DAWN на Synhelion, като се използваше тяхната патентована система за съхранение на топлинна енергия.

В следващата фаза това рафинирано слънчево гориво беше включено в съществуващата система за доставка на гориво на летището в Хамбург, откъдето беше използвано за редовен полет на Swiss. Важно е да се отбележи, че това беше символична първа стъпка, а не полет, захранван изцяло със слънчево гориво. 190-литровият барел суров нефт достави реактивно гориво, което съставляваше приблизително 7% от общото гориво, необходимо за маршрута Хамбург-Цюрих. Основната цел на това първо използване не беше количеството, а по-скоро да се потвърди безспорно техническата осъществимост и логистичната безпроблемност на интегрирането на това алтернативно гориво за задвижване на търговски самолети, като по този начин ефективно се даде старт на по-екологично бъдеще за авиацията.

Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 11 гласа.

Свързани новини