Обещанието на изпълнителния директор на Tesla, Илон Мъск, че автомобилите на компанията са на прага на постигането на пълна автономност без човешка намеса отново е на дневен ред. По време на последната конференция за финансовите резултати Мъск отново повтори този познат рефрен, изразявайки увереност, че „пълно автономно шофиране без надзор“ (FSD) ще бъде достъпно за част от клиентите „до края на тази година“.
В момента системите Autopilot и FSD Beta на Tesla са класифицирани като технологии за подпомагане на водача от ниво 2. На практика тази класификация изисква човешкият водач да поддържа постоянна бдителност и да бъде готов да поеме контрола по всяко време. В случай на инцидент, правната отговорност недвусмислено се носи от лицето, седящо на мястото на водача.
Очакваният преход към „ненадзиравано“ шофиране би повишил системата до ниво 3 на автономност. В рамките на ниво 3 автомобилът поема пълен контрол при специфични, предварително определени условия. От решаващо значение е, че ако по време на такава автономна работа възникне инцидент, отговорността ще премине към производителя на автомобила – в този случай Tesla. Това представлява фундаментална разлика между наличието на шофьор и пълното предаване на контрола на самия автомобил.
Изпълнителен директор на Tesla описа този критичен преход като „само на една софтуерна актуализация разстояние“, което, макар и технически вярно, пренебрегва сложните пречки, свързани с валидирането и регулаторните изисквания. За съжаление, историята показва, че графикът за такива амбициозни твърдения често се оказва по-нестабилен, отколкото първоначално е заявен. Това конкретно обещание е повтарящ се мотив от почти десетилетие, често използван за подсилване на доверието на инвеститорите и вдъхновяване на клиентите за трансформационния потенциал на електрическите автомобили.
Припомняйки финансовия отчет за второто тримесечие от миналата година, Мъск направи изключително подобна прогноза. „Бих бил шокиран, ако не успеем да го направим догодина [2025]“, заяви той тогава, добавяйки: „Следващата година ми се струва много вероятна“. Сега, когато вече сме навлезли в тази „следваща година“, целта е пренастроена за края на текущата година – модел на ревизирани крайни срокове, който много наблюдатели на гиганта в областта на електромобилите са започнали да очакват.