Учени в Южна Корея са създали електрически мотор, който не съдържа метал. Този захранващ агрегат е с 80 процента по-лек и със 133 процента по-ефективен от конвенционалния си еквивалент.
В ерата на електрическите превозни средства това може да се счита за революционна стъпка в декарбонизацията на транспорта. И докато класическите конструкции на силови агрегати са фундаментално метални, учените от Корейския институт за наука и технологии сега доказват обратното.
Новият тип електродвигател не съдържа метал, съобщава Interesting Engineering . Разработчиците са използвали въглеродни нанотръби вместо класически медни намотки. Нанотръбите са прости само на пръв поглед, но всъщност имат сложна структура.
Нанотръбите са образувани от въглеродни атоми, подредени в шестоъгълен модел. При увеличение те приличат на пчелни пити. Важно е било също така тръбите да се почистят. Използвайки процеса LAST (лиотропно текстуриране на повърхността на течни кристали), учените са отстранили металните частици от тях.
Новият материал има проводимост, която е със 133 процента по-висока от тази на медта. Това повишава ефективността на новия тип задвижване, като същевременно запазва високата му издръжливост. Наноструктурата също така намалява теглото на двигателя с до 80 процента.
Учените от Корея дори са създали модел на новия тип двигател. Досега обаче той е бил използван в миниатюрна кола. Превозното средство е изминало първия си маршрут. Играчката кола се движи със скорост над половин метър в секунда - тя е изминала 10 метра за 25 секунди.
Двигателите на медна основа досега постигат най-висока абсолютна производителност, работейки със скорост от 1.35 метра в секунда в сравнение с 0.52 метра в секунда за версията с нанотръби.
Но вече се постига напредък. Този пробив би могъл да революционизира всичко - от електрически автомобили до космически кораби, като значително намали теглото, като същевременно запази производителността.
Практическото приложение на технологията позволява и някои изчисления. Теглото на нанотръбите, използвани в новия двигател, е 78.75 мг. Ако инженерите бяха използвали медни тръби, то щеше да бъде 379.08 мг.
Много е вероятно проектът да бъде развит. Особено след като учените от Корея посочват две възможни насоки за него. На първо място, новият тип двигател, разбира се, може да се използва в електрически превозни средства.
Те ще намалят теглото си и ще повишат ефективността на силовия тракт. Това обаче не е краят, защото безметалният двигател има шанс да направи кариера и в космическата индустрия и в крайна сметка в домакинските уреди.