15 Юли, 2025 22:32, обновена 15 Юли, 2025 22:32 1 625

Крупен инвеститор в сегмента на търговските паркове се насочи към Варна

  • търговски парк
  • park lane developments
  • mitiska reim
  • estrea park

Моловете са отживелица. На мода са търговските паркове

Крупен инвеститор в сегмента на търговските паркове се насочи към Варна - 1
Милена Богданова Милена Богданова Автор във Fakti.bg

Търговски парк или търговски център? Допреди началото на пандемията, предизвикана от коронавируса, акцентът определено беше върху моловете. Инвестицията се считаше за печеливша, тъй като подобни центрове се изграждат в рамките на града, където има лесен достъп не само с автомобил, но и с градски транспорт. Наемодателите успяха да привлекат известните модни марки от главните търговски улици на София и по-големите градове, а последните видяха отлична възможност в това да имат магазин в мола и клиентите сами да идват при тях.

След пандемията обаче пазарът буквално се обърна по начин, по който инвестицията в търговски парк се оказа далеч по-изгодна от тази в търговски център. Причината до голяма степен се дължи на два фактора – развитие на онлайн търговията и желанието да се съчетае пазаруването с една кратка разходка в околностите или извън големия град.

За инвеститорите вложението в търговски парк спрямо търговски център е в пъти по-оптимално – налице са по-ниски разходи за строеж, а ефективността е далеч по-висока спрямо тази в мол. Единственото условие е да се намери достатъчно голям парцел, а изборът на такъв извън централните градски части и отвъд Околовръстното на големите градове, е достатъчно задоволителен за нуждите на крупните предприемачи.

Сред основните предимства на търговските паркове, изградени предимно като открити структури с отделни входове за всеки обект, е че не изискват скъпоструваща климатизация, сложна логистика или поддръжка на общи пространства. Това води до по-ниски оперативни разходи и по-бърза възвръщаемост на инвестицията, особено в сравнение със закритите търговски центрове, където разходите за енергия и управление са значително перо.

Подобен формат е изгоден и за самите клиенти, които вече търсят бързо и удобно пазаруване, без излишно време за обиколки по етажи и витрини. Този модел поведение, засилен особено след пандемията, се вписва идеално в концепцията на търговския парк.

Не на последно място търговките паркове предлагат лесен достъп с автомобил. Безплатният паркинг, възможността за "бързо пазаруване" и липсата на струпване на много хора на едно място, правят тези обекти по-подходящи за модерния потребител, който цени времето и удобството повече от емоционалното преживяване на шопинга.

2023-та беше годината на търговските паркове. Тогава в България бяха открити цели 11 с внушителните 501 500 кв.м. Динамиката продължи и през 2024 г. с 4 броя нооткрити паркове. По всичко личи, че през 2025 г. ще продължи динамиката от предходните 2 години.

Доказателство за това е, че един инвеститор – Park Lane Developments и Mitiska REIM вече строят три търговски парка – два са в София и един във Варна. Този в Морската столица е първият парк на компанията извън столицата. Избран е парцел в бързоразвиващ се жилищен квартал, между два гъстонаселени района – „Кайсиева Градина“ и „Владислав Варненчик“. В района живеят над 150 000 души на разстояние 10 минути с кола от търговския парк.

Estrea Park ще е с разгъната застроена площ на търговските обекти над 10 000 кв.м. и над 230 паркоместа. Паркът ще предлага на своите посетители магазини в различни категории – мода, стоки за дома, дрогерия, зоомагазин, оптика, аптека, заведение за хранене и фитнес център.

Подобно на всички търговски паркове и този ще има основен наемател – голяма хранителна верига. Обектът ще е с РЗП 2300 кв.м.

„С Estrea Park Варна поставяме началото на нашето разширяване извън столицата. Вярваме, че с подкрепата на Mitiska REIM и EBRD ще създадем модерно, удобно и устойчиво място за пазаруване в един от най-динамичните градове в страната“, сподели Таня Косева-Бошова, управляващ партньор в Park Lane Developments.

Подобна на обектите в столицата и този във Варна ще бъде сертифициран по стандарта BREEAM. Опазването на околната среда е приоритет за инвеститора. Паркоместата ще бъдат озеленени, предвижда се висока дървесна растителност в обособени зони, зарядни станции за електромобили и сектори за велосипеди.

Park Lane Developments и Mitiska REIM определено ще работят в сегмента търговски паркове през идните години. Плановете са да открият поне 10 такива на територията на България под марката Estrea Park. Проектите им се основават на концепцията за удобно пазаруване в гъсто населени градски райони с лесен достъп, голям безплатен паркинг, разнообразни търговци, предлагащи широк спектър от продукти и услуги, като ключов наемател е голяма верига за хранителни стоки.

Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК

България
Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 10 гласа.

Свързани новини