Парламентът прие на второ четене промени в Кодекса за застраховане.
Договор за застраховка „Гражданска отговорност” е длъжно да сключи всяко лице, което притежава превозно средство, регистрирано на територията на България и не е спряно от движение. Това изискване не забранява и всяко друго лице, различно от собственика на превозното средство, да сключи застрахователния договор. Застраховка „Гражданска отговорност“ сключва и лице, което управлява превозно средство от трета държава при влизане на територията на страната ни, когато няма валидна за територията на България. Електрическите тротинетки занапред трябва също да имат „Гражданска отговорност“, предвиждат приетите изменения.
Предвижда се удостоверенията за застрахователни претенции да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от него електронен регистър. В тази връзка са предвидени промени на системата "бонус-малус" – коригиране на застрахователната премия по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите в зависимост от предявените претенции. За целите на определяне на застрахователната премия по „Гражданска отговорност“ застрахователят приема и прилага правила за коригиране на застрахователната премия въз основа на предявените претенции за определен период от време (система „бонус-малус на застрахователя“). Правилата включват реда и начина за коригиране на застрахователната премия, условията и критериите, които застрахователят е определил, както и начина, по който използва удостоверенията за предявени застрахователни претенции при коригиране на премиите.
Парламентът прие, когато при коригиране на размера на застрахователната премия се използват удостоверения за предявени застрахователни претенции, застрахователят да не може да третира застрахования по дискриминационен начин, нито да увеличава необосновано премията му поради неговата националност или единствено въз основа на предходната му държава на пребиваване.
За целите на уреждането на претенция по автомобилно застраховане застрахователят, съответно застрахователният посредник, може да създаде и да съхранява копие на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, участвал в пътнотранспортно произшествие, гласува НС.
Националното бюро на българските автомобилни застрахователи определя - при спазване на международните договори, по които е страна, и на актовете на органите на Съвета на бюрата - единен образец на сертификата „Зелена карта”, както и формата, реда и условията за неговото издаване и използване. Сертификат „Зелена карта“ не се издава за трамваите и тролейбусите.
Местен застраховател, местен презастраховател и клон на застраховател и презастраховател от трета държава, получил лиценз по този кодекс, е длъжен да разполага с идентификационен код на правния субект, предвиждат промените.
Лицето уведомява Комисията за финансов надзор (КФН) за своя идентификационен код в 7-дневен срок от издаването му.
КФН отказва издаването на лиценз, когато е получила информация от Държавна агенция „Национална сигурност“, че застраховател от трета държава представлява опасност за националната сигурност на България.
Парламентът одобри въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа. Това стана с гласувания второ четене общ законопроект за промени в Закона за пътищата.
Предложеното изменение по отношение на въвеждането на еднодневната винетна такса влиза в сила в 6-месечен срок от обнародването на промените в "Държавен вестник", предвиждат приетите текстове.
Прието бе и предложение, направено в зала от народния представител Александър Иванов от ГЕРБ-СДС. Редакционната поправка, направена от Иванов, бе гласувана със 143 гласа „за“, 0 – „против“ и трима „въздържал се“.
Тя предвижда създаването на нова разпоредба, според която с решение на Министерския съвет временно могат да бъдат освободени от заплащане на пътни такси превозни средства с чуждестранна регистрация, които преминават по платената пътна мрежа във връзка с изпълнение на междуправителствени и/или международни програми и споразумения. Иванов мотивира предложението с оглед на необходимостта да се вземат предвид условия, често свързани с извънредни хипотези и опазването живота и здравето на хората. По думите му промяната ще даде възможност противопожарни автомобили от съседни държави да помагат при гасенето на пожарите в България. Това предложение е реципрочно, българските пожарни автомобили също са освободени, когато в съседни държави се борят с огнените стихии, обясни Иванов.
Прието бе тол таксите да се диференцират в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство и броя на осите, но и от „общата технически допустима максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО2 и специфични емисии СО2“ вместо досегашните „екологични характеристики“ и да се определят за всеки отделен път или пътен участък.
В шестмесечен срок от влизането на закона в сила се предвижда да бъде извършено изменение в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.
Промяната в методиката за определяне на тол таксите, които заплащат тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона, е съгласно изискванията на европейската директива, с която се цели задължително диференциране на таксите за ползване на пътищата според техните екологични характеристики.
Депутатите гласуваха още, освен Националната агенция за приходите и Агенция „Митници“ да имат право на достъп до данни в Електронната система за събиране на тол такси по ред, определен с наредба.
Депутатите приеха в срок до 36 месеца, вместо досегашните 24 месеца, след регистрацията си, доставчиците на Европейска услуга за електронно пътно таксуване (ЕУЕПТ) да могат да сключват договори за предоставяната от тях услуга. Според сега действащото законодателство Европейската услуга за електронно пътно таксуване е допълваща по отношение на националната услуга за електронно пътно таксуване. Агенция "Пътна инфраструктура" създава и поддържа регистър на областите на ЕУЕПТ, национален регистър на доставчиците на ЕУЕПТ и регистър на националните доставчици на услуги за пътно таксуване.