Здравната комисия обсъди на първо гласуване четири, но прие три законопроекта за промени в Закона за лечебните заведения, въпреки различията за формирането на заплатите на медиците.
Законопроектите са внесени от „Възраждане“, от „Величие“, от „Продължаваме промяната“ и от „ГЕРБ-СДС“, „БСП – Обединена левица“ и „Има такъв народ“.
Предложенията на „Възраждане“
От „Възраждане“ предлагат основното месечно трудово възнаграждение на лекар без специалност и на магистър-фармацевт без специалност, да бъде не по-малко от 150% от средната брутна работна заплата за страната, която се определя на база последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година, съгласно публикуваните официални данни на Националния статистически институт. Основното месечно трудово възнаграждение на професионалистите по здравни грижи да бъде не по-малко от 140% от средната брутна работна заплата за страната, която се определя на база последните две тримесечия на предходната година и първите две тримесечия на текущата година.
Въпреки концептуалната идея в законопроекта, целяща задържането на медиците на работа в страната, Министерството на здравеопазването изразява сериозни резерви относно финансовите и здравните последици от предложените текстове, каза министърът на здравеопазването доц. Силви Кирилов. По думите му се предвижда значително повишаване на възнагражденията, без осигурени приходи, което може да влоши финансовото състояние на болниците и да затрудни функционирането им.
Министерството на труда и социалната политика подкрепя предложенията в законопроекта, каза представителят на ведомството Ненко Салчев и обърна внимание, че има бележка относно възлагането на контрола от страна на Главната инспекция по труда. По думите му този контрол трябва да се осъществява от системата на здравеопазването.
Принципно Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) подкрепя целенасочени мерки за преодоляване на недостига на медицински специалисти с оглед осигуряване на качествени грижи за пациентите, но не подкрепя предложения законопроект, каза Мария Василева от дирекция „Правна“ в НЗОК.
Принципното становище на Българския лекарски съюз (БЛС) винаги е лекарите да получават достойни и високи възнаграждения, но съсловната организация се съобразява с възможностите на бюджета и на системата като цяло, каза д-р Николай Брънзалов, председател на БЛС. Настояваме в Националния рамков договор да бъде записано специализиращите лекари да имат пълни права по работа с клиничните пътеки, което ще осмисли както назначаването им, така и заплащането, което ще получават, допълни той. Продължаващото медицинско обучение в България трябва да стане задължително и да бъде обвързано със заплащането на лекарите, а също така лекарите трябва да получават допълнително възнаграждение за положения нощен труд. По думите на д-р Брънзалов има опасност предложенията в законопроекта да създадат проблем между лекарите със и без специалност, което ще доведе до напрежение в системата. Към момента се въздържаме от коментар дали, поддържаме или не този законопроект, каза още той.
Българският фармацевтичен съюз подкрепя законопроекта, каза Димитър Маринов, председател на съсловната организация.
Финансовото състояние на лечебните заведения е критично, каза Мария Минчева, представител на Българската стопанска камара и изрази смущението си от липсата на всякакви финансови разчети във всички законопроекти, които бяха обсъдени днес. По думите ѝ колективен трудов договор трябва да има, тъй като в противен случай държавата изземва функциите и всички останали разговори стават безпредметни.
Медицинските сестри в България са 21 984, от които 20% са в пенсионна възраст, каза Диана Георгиев, председател на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи. По думите ѝ законопроектът на „Възраждане“ се доближава до исканите от тях 150% от средната работна заплата за страната като основно възнаграждение.
Ако бъде приет в някакъв вид този или другите законопроекти, да се приеме отлагателен срок, защото на всички ни е ясно, че не са финансово обезпечени, както и ще доведат до напускане на управители заради предвидените лични санкции, каза Неделчо Тотев, председател на Националното сдружение на общинските болници.
Лиляна Петрова, председател на Българската асоциация на помощник-фармацевтите изрази подкрепа продължаващото обучение да стане задължително за всички медицински специалисти. По думите й, ако по отношение на заплащането на помощник-фармацевтите се направи промяна в Закона за лечебните заведения, ще се появи противоречие между помощни-фармацевтите, работещи в болничните аптеки и помощник-фармацевтите, работещи в открити аптеки.
От Съюза на лекарските асистенти и фелдшери подкрепят исканията на младите лекари основната заплата на лекар без специалност да бъде 150% от средната брутната работна заплата в страната, определена за последните 12 месеца. Актуализиране на заплатите да се прави веднъж годишно, предложи Александър Александров, председател на съюза и добави, че предложението им е минималните основни заплати на лекарските асистент да не бъдат по-малко от 85% от основното заплащане на лекар без специалност.
Принципната позиция на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) по отношение на четирите предложени законопроекта е, че определянето на заплати следва да бъде само и единствено обект на колективно договаряне, каза Тодор Капитанов, вицепрезидент на КНСБ. Това, което се случва с предложените изменения, е опасно – неглижиране или изцяло заличаване на социалния диалог и на колективното трудово договаряне. При положение, че от Министерството на труда и социалната политика се работи по транспониране на директивата за минималната работна заплата, инициативи, заличаващи социалния диалог, КНСБ възприема като антисиндикална дейност, допълни Капитанов.
Имаме четири законопроекта, в един от тях има число, не видях оценка на въздействието, каза Теодор Дечев, представител на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), по време на дискусията по законопроекта на „Възраждане“. АИКБ не подкрепя нито един от предложените четири законопроекта, каза Дечев.
Категорична подкрепа за увеличение на заплатите, но за всички, тъй като в противен случай би се получил хаос, изрази Красимир Митев, председател на националния синдикат „Защита“, и посочи, че от предлаганите четири законопроекта не подкрепят нито един, за да не ги обвинят в подкрепа на определена партия. Ще подкрепим законопроект, който гарантира средствата, че тези възнаграждения могат да бъдат изпълнени, независимо на коя политическа сила е той, добави Митев.
Предложенията на „Величие“
От "Величие" предлагат началната заплата на лекар да бъде в нетен размер от шест хиляди лв., на професионалисти по здравни грижи, работещи в лечебни заведения, да бъде в нетен размер четири хиляди лв., а на санитарите и на помощния персонал - 1500 лв. Членовете на комисията не приеха законопроекта на "Величие".
По становището на „Величие“ изразявам сериозни резерви относно финансовите и правните последици, тъй като предвиждат значително повишаване на заплатите без увеличение на приходите, което създава риск от финансов дисбаланс, каза министър Кирилов. По думите му въвеждането на минимални възнаграждения на медицинските специалисти, обвързани с процент от средната брутна работна заплата, създава нормативно противоречие със законодателството в страната, има неясноти относно допълнителната квалификация, относно отговорностите и др., каза още той и добави, че предвидените стойности могат да доведат до диспропорции в заплащанията.
Министерството на труда и социалната политика (МТСП) подкрепя идеята за повишаване на доходите на работещите в лечебните заведения, но не е обосновано контролните функции да се възлагат на Главната инспекция по труда по отношение на минималните заплати, каза Ненко Салчев, представител на ведомството
НЗОК не подкрепя текста на законопроекта, каза управителят на Касата доц. Петко Стефановски.
Винаги настояваме медиите да получават достойни и високи възнаграждения, но бих попитал предложените шест хиляди лева стартова заплата за лекар обезпечена ли е, каза председателят на БЛС д-р Брънзалов.
Няма как да подкрепим законопроекта на „Величие“, тъй като в него думите „магистър-фармацевт“ липсват, каза Димитър Маринов, председател на Българския фармацевтичен съюз.
Необходимо е да има дискусия в Националния съвет по тристранно сътрудничество, каза Капитанов.
Видяхме много настойчиви протести по отношение на заплащането, но има смяна на фокуса в дебатите, тъй като започва дискусия за вдигане на здравната вноска, каза Светла Костадинова от Института за пазарна икономика. Категорично не подкрепяме разговор за повишаване на заплащането в целия сектор – нито критерии има, нито пари има, нито е наложително, допълни тя.
Предложенията на „Продължаваме промяната“
В законопроекта се предлага основните месечни заплати на лекар без специалност и на магистър-фармацевт без специалност, работещи в болница или в комплексен онкологичен център, на които повече от 50% от приходите са от държавния и/или общинския бюджет, и от бюджета на НЗОК, да бъдат не по-малко от 150% от средната брутна работна заплата за страната за последните 12 месеца. Предложението за основните възнаграждения за медицински сестри и сродните специалисти е да бъдат не по-малко от 125% от средната брутна заплата за страната през последните 12 месеца.
Според мотивите проектът цели да подобри заплащането в публичния сектор, но при предложената формулировка включва и частните болници, а освен това се създава неравнопоставеност, тъй като са изключени лекарите със специалност, каза министър Кирилов. Предложеното обвързване на заплатите с процент от средната брутна заплата създава риск, не е ясна административнонаказателната разпоредба, липсва яснота кой е санкционираният субект, допълни той.
С този законопроект се предлага основните възнаграждения да се определени в нормативен акт, посочи Салчев от МТСП. По думите му е важно колективното договаряне да бъде насърчавано и да се търсят взаимно приемливи решения от социалните партньори. Не намираме за целесъобразно изцяло премахването на КТД, добави той.
НЗОК не подкрепя предложените текстове, каза доц. Стефановски.
Страните по КТД са синдикати, които са признати на национално равнище и работодатели, припомни Мария Минчева от БСК. КТД важи за подписалите страни и техните членове, той не е наредба, каза още Минчева и допълни, че не е работа на Националния рамков договор да урежда възнаграждения, тъй като той урежда един отношения, а КТД – други.
Не виждаме разчети за лекарите със специалност, каза д-р Брънзалов и отново настоя, който и законопроект да бъде одобрен, да бъдат диференцирани точно функциите и заплащанията на всички, работещи в системата, основано на тяхната квалификация.
Аргументите на вносителя са добре изложени, подкрепяме го, каза магистър-фармацевт Димитър Маринов. Помощник-фармацевтите подкрепят всички видими усилия към разумни решения, които биха се взели сега, а не след 10 години, каза Петрова.
Предложенията на ГЕРБ-СДС, „БСП-Обединена левица“, ИТН
В законопроекта е записано трудовите възнаграждения на персонала в болниците, които се финансират със средства от бюджета на НЗОК и/или от държавния бюджет, да се определят при спазване на следните минимални изисквания - основно месечно трудово възнаграждение по категории персонал съгласно Националния класификатор на професиите и длъжностите, което е не по-малко от предвиденото в действащия Колективен трудов договор (КТД) по чл. 51б от Кодекса на труда, а при липса на сключен КТД по буква „а" - не по-малко от предвиденото в последния сключен КТД, увеличено с процентното увеличение на средната брутна работна заплата за страната за периода от крайната дата на действието му до датата на определянето на основно месечно трудово възнаграждение, изчислено въз основа на публикувани официални данни на Националния статистически институт.
Проведени са няколко заседания и разговори по КТД, създадена е работна група и сме изключително толерантни и играем ролата на медиатор, каза министър Кирилов. По думите му има затруднения в договарянето, но ще продължи търсенето на допирни точки и решения. Министерството на здравеопазването подкрепя законопроекта, каза още министър Кирилов. По думите му с него се предлага регламентиране на минимални изисквания към размера на заплатите на персонала във всички лечебни заведения, финансирани чрез НЗОК или от държавния бюджет. Насърчаването на колективното трудово договаряне гарантира балансирана и постепенна промяна във възнагражденията, както и привличане на повече кадри.
МТСП няма бележки и предложения към законопроекта, каза Салчев.
Текстовете са доста добре балансирани и защитаващи правата на работещите и затова НЗОК подкрепя законопроекта, каза доц. Стефановски.
От БЛС подкрепяме законопроекта, защото само в него са взети под внимание и заплатите на лекарите със специалност, каза д-р Брънзалов.
Всички промени са благодарение на професионалистите по здравни грижи и на младите лекари, които няколко пъти наблегнаха, че обвързване на заплащането им с КТД не е добре. Ние се опитваме да им дадем решение, което според тях не им върши работа, каза магистър-фармацевт Маринов.
КТД е браншови договор, имайте го предвид, каза Мария Минчева от БСК, а вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов настоя определянето на заплатите да става само и единствено чрез прилагане на договореностите в КТД.
За да има кой да практикува професията ни, тя трябва да е правилно заплатена, каза Диана Георгиева. От съсловната организация на професионалистите по здравни грижи не подкрепят законопроекта, каза още тя и попита как ще се гарантира, че ще има КТД и ще се спазва.
Дори и да подпишем КТД, както предлагате, той няма да се изпълнява, защото не виждам нещо, което действително гарантира на съсловието повишаване на заплатите, каза Митев от синдикат „Защита“. По думите му КТД трябва да е валиден за всички и всеки да може да се присъедини към отрасловия КТД.
Ще предложим текст, който ще позволи на самостоятелните зъботехнически лаборатории да обучават студенти, както и самостоятелните лаборатории по зъботехника да могат да сключват договори с НЗОК, каза Георги Дулев от Българската асоциация на зъботехниците.
Лекарските асистенти и фелдшери подкрепят законопроекта, тъй като той най-добре се доближава до нашите предложения, каза Александров от съюза.
Станахме свидетели на липса на комуникация и на решение, което ще удължи срока за разглеждане на законопроектите в пленарната зала, казаха след заседанието представителите на медиците, част от Национален протест "Бъдеще в България".
Няма как да извадим сектора на здравеопазването от социалния диалог. Това каза проф. Костадин Ангелов от парламентарната група на ГЕРБ-СДС и председател на парламентарната комисия по здравеопазването по време на заседанието.
В тази връзка нашата амбиция е, след като бъде подписан Колективен трудов договор (КТД), да бъдат приложени всички механизми, които дават действащите закони, собствениците на лечебни заведения да приложат форма на контрол, така че тези нива на заплащане да бъдат достигнати, допълни проф. Ангелов. Не възприемаме логиката здравноосигурителни плащания да бъдат използвани за формиране на трудови възнаграждения, защото тази логика ни връща във държавна планова икономика, добави той.
В хода на дискусията бяха коментирани различни нормативни актове, но здравеопазването е много консервативна система и не бих си представял такава пластичност за промяна през година и половина на възнагражденията, каза още проф. Ангелов. Преди време всички депутати се обединихме около нормата колективното трудово договаряне да бъде закрепено със закон като задължително постигнати нива за всички лечебни заведения и не намирам причина сега да се откажем от тази философия и да възприемем нова философия, добави той. По думите му не е направен анализ защо КТД не е проработил.
Системата на здравеопазването ще се счупи, ако се приемат предложените три законопроекта, добави проф. Ангелов.
За разликата между търговските дружества, каквито са лечебните заведения, от второстепенните разпоредители, toj припомни, че първите са създадени по Търговския закон, а другите са финансирани само от държавния бюджет. Няма как да се опитваме да приложим механизмите за формиране на заплатите от едните в другите. В този смисъл не бихме могли да приемем нормата държавата да подпомогне тези търговски дружества, каза още проф. Ангелов и допълни, че въпреки това и сега има методика за подпомагане със 120 млн. лв. за областни и общински болници.
Другите текстове, които предлагаме, са свързани с нощния труд, с допълнителни възнаграждения за професионална квалификация. Не възприемаме текста за съотношенията минимална и максимална заплата, тъй като това няма да доведе до справедливост, а ще изгони част от лекарите от държавните в частните болници или ще ги изгони от страната, защото ще им сложим таван на възнагражденията, добави проф. Ангелов.
Колебаем се дали да подкрепим текст, който е свързан с възможността да не се сключва договор с лечебно заведение, или да се прекратява договорът, когато не са стигнати нивата на основните трудови възнаграждения, въпреки че в коалицията има разговори в такава насока, отбеляза проф. Ангелов. По думите му притесненията им са дали по този начин ще бъде нарушен достъпът до медицинска помощ.
Предлаганите от нас текстове гарантират сигурност в системата на здравеопазването, като финансовият ресурс, който е необходим, считаме, че ще бъде постигнат с нивата на увеличение на цените на клиничните пътеки през 2025 г. и те ще бъдат достатъчни за постигането на тези нива на възнаграждения. Ще оставим и онези 125 млн. лв., които да продължат да подкрепят областните и общинските болници с оглед и те да имат възможност за постигнат нивата на възнагражденията, каза още проф. Ангелов.
Да се намали политическият разговор, а да бъде експертен, призова той. Теза, която си заслужава да бъде коментирана – всички говорят за формулата за процент от средната брутна работна заплата като единственият възможен работен механизъм, но трябва да се отговори кое ще накара този механизъм да заработи, ако не е заработил механизмът за минималните прагове, свързани с колективното трудово договаряне, които са два пъти по-ниски, каза проф. Ангелов.
КТД, подписан от работодатели и синдикати, дава нивата на основни трудови възнаграждения по категории персонал. Дали даден КТД, който не е подписан от работодателски организации, е валиден, или не, не е работа на законодателя, има си органи, които трябва да кажат дали е валиден, каза проф. Ангелов в отговор на Мария Минчева, представител на Българската стопанска камара, която посочи, че последният действащ КТД не е подписан от всички работодателски организации в сектора.
Бяха предложени законопоректи, в които липсва адекватно извършена оценка на въздействиоето и по-специално в частта "Финансиране", но това е нормален ход на всяка опозиционна партия, която преследва друг тип решения, а не да търси адекватно решение на дадената ситуация, каза още проф. Ангелов. В законопоректите на "Възраждане" и на "Продължаваме промяната" има текстове, които са нашите първоначални предложения - на управляващата коалиция, изработени от нас и изпратени на Инициативния комитет "Бъдеще в България", каза още той. Заради тези текстове, ние ще подкрепим на първо четене законопрооектите на "Възраждане" и на "Продължаваме промяната", тъй като припознаваме част от текстовете като наши, за да е ясна причината, поради която го правим, допълни той.