Леверкузен, Германия, екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Неведнъж сме ви разказвали за различните дизайнерски течения в автомобилостроенето, но за съжаление, с течение на времето дизайнът на автомобилите все повече се уеднаквява. в различна посока обаче са тръгнали японците от Mazda, които ни показаха най-новия си продукт Mazda 6e. Дизайнерското течение в автомобилите, характеризиращо се с обратен наклон на предницата, често е наричано "акула" или "shark nose". Този стилистичен елемент, популяризиран от някои класически модели, днс е възкресен от новата Mazda 6e. При това и отпред, и отзад. Именно този похват придава на автомобила агресивен и динамичен вид, напомнящ на хищник, готов за атака.
Вместо традиционната вертикална или леко наклонена напред решетка, при "shark nose" предната част се накланя назад, създавайки усещане за скорост и устрем, дори когато автомобилът е в покой. Този дизайн японците съчетават с дълъг преден капак и тесни фарове, което допълнително подчертава елегантността и спортния характер на превозното средство, превръщайки го в новата своеобразна икона на този автомобилен стил.

Така изглежда новата Mazda 6e – електрическият лифтбек със задно предаване, който заменя уважаваната гама седани и комбита Mazda6, чието производство приключи през 2023 година. Моделът "шест" беше важен за Mazda, реализирайки над четири милиона продажби от пускането на оригинала през 2002 година.
Това последно поколение е резултат от дългогодишното съвместно сътрудничество на Mazda и китайския автомобилен гигант Changan. То ще се произвежда в Китай за европейския и британския пазар. Шасито, което е в основата на 6e, се споделя и с други местни модели на Changan и представлява хибридна система, проектирана специално за китайския пазар, за да побира бензинов двигател отпред. Mazda заявява, че всички модели 6e, предназначени за Европа, ще бъдат само електрически, но предвид новите тенденции не е изключено в бъдеще да видим у нас и вариант с бензинов range extender.

Какво е новото?
Всичко, с една дума. Това е едва вторият пълноценен електромобил на Mazda и той е напълно различен от неуспешния кросоувър MX-30, дори и да се опитва да прилича на него. Както вече споменахме, за да си осигури предимство на пазара на електромобили, Mazda се възползва от дългогодишното си партньорство с Changan и разработва моделът 6e на базата на същата хибридна платформа, която е в основата на Deepal L07.
Кратък преглед на марката Changan ни показва, че това е третият по големина автомобилен гигант в Китай, с 14 производствени бази и 33 фабрики по света. Changan Mazda е създадена през 2005 година като съвместно предприятие с Ford за двигатели с вътрешно горене. През 2007-а започва производството на Mazda3 в Китай за вътрешния пазар, а пет години по-късно започва и специално производство на Mazda за китайския вътрешен пазар. Deepal е подразделението на Changan за електрически автомобили, което означава, че това не е резултат от случаен "нощен флирт" – Mazda и Changan са дългогодишни партньори.

На пръв поглед Mazda 6e със сигурност изглежда като истинска Mazda, въпреки споделените си хардуерни елементи. Има мигновено разпознаваеми дизайнерски мотиви Kodo – кръгли задни светлини (RX-7 от трето поколение), изчистено изваяни странични части и пронизващи тънки фарове. Но ако я обиколите няколко пъти, ще забележите нещо странно в пропорциите ѝ, което ви кара да наклоните глава и да присвиете очи. Прилича на Mazda, проектирана от доста интелигентен изкуствен интелект. Добре е, нали. Особено с обратните наклони на задницата и предницата в стил "акула".
Инженерният екип на Mazda твърди, че е имал пълен контрол върху окачването, кормилното управление и спирачките на 6e, за да гарантира, че то притежава запазената марка на компанията – качествата на возене и управление Jinba Ittai. Защото по думите на специалистите от Mazda: „Радостта от шофирането не подлежи на обсъждане".

Какви са спецификациите?
За Европа са предназначени две версии: модификация с директно име „стандартен пробег“ и вариант с удължен пробег, като се очаква и двата да използват познатите нива на оборудване Takumi (много оборудване) и Takumi Plus (още повече оборудване). Версията със стандартен пробег е оборудвана с литиево-желязна фосфатна батерия с капацитет 68.8 kWh, която в теста WLTP е достатъчна за 478 км пробег. Тя захранва електрически мотор, генериращ 254 к.с. и 320 Нм въртящ момент за ускорение от 0 до 100 км/ч от 7.6 секунди и максимална скорост от 175 км/ч. Максималната скорост на зареждане с постоянен ток е 165 kW, а заявеното време за зареждане от 10% до 80% е само 24 минути.
Моделът с дълъг пробег получава по-голяма литиево-никел-манганова-кобалтова-оксидна батерия с капацитет 80 kWh, която увеличава пробега по WLTP с допълнителни 72 километра – удобно, макар и не съвсем революционна. Батерията обаче може да се справи само с 90 kW DC зареждане, увеличавайки времето за зареждане от 10% до 80% до 47 минути. Тя захранва двигател, който е с 12 к.с. по-маломощен от модела със стандартен пробег (въртящият момент остава непроменен на 300 Нм), което води до незабележимо по-бавно време за ускорение от 0 до 100 км/ч за 7.8 секунди и същата максимална скорост от 171 км/ч. И двата модела тежат 1 962 кг.

Всичко това означава, че можете да стигнете малко по-далеч по пътя с по-скъпия и по-лек Long Range, но след това ще трябва да седите в режим на презареждане доста по-дълго. Това логично може да доведе до заключението, че по-евтините модификации са по-добрият избор.
Как се кара?
Много по-добре, отколкото очаквате. Позицията на водача е типична за днешните електрически платформи – седалката на водача се усеща с пет сантиметра по-висока в най-ниската си позиция, а по същия начин регулируемият волан би могъл да има още няколко сантиметра ход в двете посоки. Но самите седалки са много удобни и осигуряват добра опора, а педалите са перфектно позиционирани.
При градски скорости 6e е впечатляващо плавна и изискана. Салонът е много добре изолиран от свистенето на вятъра и шума от пътя, като само черен път може да наруши луксозната атмосфера, подобна на пашкул. Калибрирането и тежестта на педалите са впечатляващи – има незабавен и успокояващ захват от първия сантиметър ход на спирачния педал, а дългият ход на педала на газта осигурява плавно линейно покачване на скоростта. Необходими са само няколко минути в трафик с често спиране и потегляне, за да разберете, че тази кола има най-плавното спиране и потегляне.

Воланът е слабо чувствителен (но това е характерно за всеки масов електрически автомобил), но тук поне е плавен, линеен и само с 2.5 завъртания между крайните положения е приятно директен. Ускорението до 100 км/ч за под осем секунди може да изглежда донякъде бавно в тези странни времена на електрически автомобили, но 6e винаги се усеща като енергична кола, прорязвайки по-бавния трафик с пристрастяваща лекота.
Започнете ли да натискате малко по-силно по някои криволичещи селски пътища, 6e ще покаже впечатляващ контрол над каросерията. Той преминава чисто и спокойно през бързи завои и променя посоката с приятна отчетливост за двутонен семеен транспортер. А мощните спирачки – 310 мм вентилирани отпред, 306 мм плътни отзад – могат да се натискат наистина силно, чак до момента, в който антиблокиращата система се задейства.
Разходът на енергия по нашия тестов маршрут беше приличен, но не повече, като 6e генерира 15.87 киловатчаса на сто километра, което е отличен разход за петметров електромобил. Единственото нещо, което ни подразни, е много твърдото амортисьорно окачване на Mazda, което разтърсва пътниците и предизвиква тръпки в купето при преминаване през дупки. Ще трябва обаче да отложим окончателното си решение, докато не видим как се справя с неравния разбит асфалт в България.

А какво ще кажете за интериора?
Карахме най-високото ниво на оборудване Takumi Plus, а неговият велур в естествен цвят и допълващата го кожа изглеждат и се усещат прекрасно, придавайки на купето мекота на допир. В комбинация с много щедрите нива на оборудване – панорамен покрив по цялата дължина, охлаждани и отопляеми седалки, климатик за пътниците отзад, отлична озвучителна система Sony – Mazda създава усещането, че е доста над нивото си в своя сектор.
Въпреки че има прилично място отпред и отзад за четирима пътници – задната седалка би била неудобна за пети пътник, седнал централно. И освен това салонът не се усеща толкова просторен, колкото очаквате, предвид дължината на 6e от 4 921 мм и удълженото ѝ междуосие от 2 895 мм. Същото важи и за багажника от 466 литра, който е изненадващо плитък. Все пак има 72-литров преден багажник (frunk) с опционална вградена кошница, идеален за кабели за зареждане и няколко меки чанти.

Въпреки че стъкленият покрив гарантира, че кабината винаги е светла и отворена, видимостта назад е изненадващо лоша. Наклонът на задното стъкло означава, че водачът има ограничена гледка, наподобяваща пощенска кутия. Добре е, че камерите с висока разделителна способност на 6e осигуряват изключително ясен образ на централния екран по време на маневриране с ниска скорост.
Но може би най-големият проблем за хардкор феновете на Mazda е интерфейсът за водача. Всички онези прекрасни бутони и аналогови циферблати, на които се радват настоящите шофьори на Mazda, са изчезнали в 6e, заменени от елегантен и високотехнологичен централен екран, който на нас ни хареса. Единствено твърде многото опции за програмиране, настройване и регулиране, създават първоначална трудност, но свикнете ли с тях, всичко си идва по местата. Вграденият гласов асистент, който говори, като истински човек е перфектен помощник, но изглежда много нетипично за Mazda.

Има и много други "лъскави" технологични неща, които може би са мечта за повечето шофьори, но не за всички. Разбирате какво имаме предвид. Управление с жестове – за първи път в Mazda – е налично, ако желаете, както и поредица от пейзажни режими, които да подготвят колата ви за автомивка, отварят прозорците ви за свеж въздух и много други нетолкова полезни, вероятно насочени към шофьорите, докато чакат моделът им да се презареди.
Има дори камери, които проверяват купето за деца и ще ви напомнят за тяхното присъствие, ако ги забравите. Можете да създадете множество уиджети, които да се показват на началния екран. Можете да използвате приложението Mazda, за да предоставите на трима от приятелите си достъп без ключ до вашето 6e.

Преди да купите (нива на оборудване, цени и конкуренти)
С цена за България от 80 000 лева с ДДС (в момента се предлага 6 000 лева еко бонус), електромобилът 6e влиза в гнездото на сериозна конкуренция, включително Tesla Model 3, BMW i4, Polestar 2, Hyundai Ioniq 6 и наистина странната Kia EV4. Но цената е доста по-атрактивна от тази на конкуренцията, колата е по-голяма или с други думи - определено си заслужава.

И това, въпреки по-твърдата возия, по-малкия багажник и досадния за някои интерфейс без бутони. Тази Mazda би трябвало да се окаже привлекателна за купувачите с комбинацията от елегантния си външен вид, приличния пробег и щедрите нива на оборудване. Как маркетинговият отдел на Mazda ще позиционира модела с по-дълъг пробег по-високо в ценовия диапазон обаче ще бъде интересно да видим. За нас по-евтиният вариант е по-добър.

Присъда
Първият електромобил на Mazda, MX-30, не беше точно това, което очаквахме, и може би вторият е малко странен, но пък определено е забележителен. Партньорството с Changan позволява на Mazda да пусне 6e на пазара много по-бързо, отколкото ако разработката и инженерството бяха предприети самостоятелно. А както знаем добре, китайската връзка определено е плюс, когато говорим за електрически превозни средства.

Свързани новини
-
Mazda обясни защо е премахнала бутоните от новия CX-5На 13 юли 2025 година Mazda представи изцяло новото поколение на своя най-успешен модел, кросоувърът CX-5. От дебюта си през 2012 г. досега са продаде ...вчера в 11:13 ч.1 313
-
Новата Мazda CX-5 дебютира без дизелов двигател, с по-големи размери и нов хибридMazda представи третото поколение на CX-5. Въпреки че традиционно се определя като „компактен“ SUV, новото поколение анонсира промяна, кат ...10.07.20255 174
-
Подробности за бюджетния кросоувър Mazda CX-20: Ще е с ДВГ, отговарящ на Euro-7Mazda разработва наследник на CX-3. Евтиният компактен кросоувър ще стане по-модерен и ще получи икономични двигатели. Подробности за този нов модел б ...03.06.20252 454
-
Първият електрически автомобил на Mazda е спрян от производствоЕлектрическият кросоувър Mazda MX-30 вече е спрян от производство в Япония. Първият електрически автомобил на Mazda е произведен през 2019 година и та ...27.05.20252 454
-
Toyota и Mazda разработват съвместно изцяло нов моделЯпонският ресурс BestCarWeb съобщава, че Toyota и Mazda планират да разширят сътрудничеството си, което официално започна през 2017 година. Очаква се ...25.03.20258 092