Емблематичният Land Rover Freelander ще направи триумфално завръщане през 2026 година, но не като самостоятелен SUV, а като изцяло ново семейство от технологично напреднали електрически автомобили. Важно е да се отбележи, че тези нови модели се разработват с акцент върху огромния и динамичен китайски пазар, въпреки че тяхното евентуално навлизане на други пазари е напълно възможно.
Оригиналният Freelander за първи път се появи на автомобилната сцена през 1997 година, последван от версията Mk2 през 2006 година. Десетилетие по-късно той беше наследен от популярния Discovery Sport.
Междувременно в Китай Jaguar Land Rover (JLR) развива стабилно десетилетно сътрудничество с китайския автомобилен гигант Chery, компанията майка зад марки като Omoda и Jaecoo. Това сътрудничество сега е на път да претърпи значително съживяване с появата на дългоочакваните електрически автомобили Freelander.
Съвместното предприятие, известно като Chery Jaguar Land Rover (CJLR), представлява мощна синергия, внимателно проектирана да използва отличителните предимства на двамата партньори. То се възползва от производствени възможности, обширните ресурси за развитие и впечатляващия мащаб на Chery, като перфектно допълва известните дизайнерски умения и богатото наследство на Land Rover. В момента CJLR произвежда версии с дълго междуосие за китайския пазар на Range Rover Evoque, Jaguar XE и Jaguar XF, както и Discovery Sport. Тези съществуващи модели обаче ще бъдат постепенно заменени от новите електрически автомобили с марката Freelander.
Според Qing Pan, директор на JLR за Китай, първият от новите модели Freelander се очаква да бъде пуснат на пазара през втората половина на 2026 година. Този все още неназован автомобил се предвижда да бъде „SUV с пълен размер, който отразява оригиналния дух на Freelander, но е актуализиран и проектиран да привлече взискателните и технологично грамотни китайски потребители“. Този пионерски модел ще бъде авангардът на изцяло ново семейство SUV автомобили с марката Freelander, които ще бъдат произвеждани под лиценз и ще се базират на изключително гъвкавата архитектура на електрическите автомобили на Chery.
Адриан Мардел, главен изпълнителен директор на Jaguar Land Rover, хвърли допълнителна светлина върху стратегическата логика по-рано тази година. Той разкри: „Разбира се, това ще бъдат автомобили, проектирани с нашето участие, но на китайска платформа с китайска технология и китайска ценова база, така че трябва да са абсолютно перфектни за пазара там.“ Мардел уверено заяви, че този подход ще позволи на съвместното предприятие CJLR и неговия производствен завод в Чаншу да „процъфтяват с времето“.
Признавайки предишните предизвикателства, Мардел призна, че рентабилността на CJLR е отбелязала спад. Въпреки това, той изрази непоколебима увереност, че предстоящата гама Freelander представлява окончателно „решение на проблема, пред който бяхме изправени“. Той подчерта взаимните ползи, като акцентира както върху „приходите от лицензи“ за JLR, така и върху „50-процентния дял от печалбите на това съвместно предприятие“. Макар конкретните подробности относно новите модели Freelander да остават засега в тайна, стратегическата цел е напълно ясна: да се използва мощното партньорство, за да се съживи обичаната марка за ерата на електромобилите, като се започне от Китай.