Провинция Тюрингия (регион в Германия) отне шофьорските книжки на 739 души поради медицински причини, които правят шофирането опасно, съобщи Министерството на вътрешните работи на страната. Всяко решение се основава на медицински доклади, потвърждаващи физически или психически увреждания, като очни заболявания, заболявания на нервната система, диагнози, свързани с възрастта, или хронични заболявания с ясно изразени симптоми.
Отнемането на права е регламентирано от раздел 11 от Правилата за издаване на шофьорски книжки, в който са изброени заболявания, които изключват или ограничават способността за шофиране. При установяване на такива диагнози медицинските работници са длъжни да инициират преглед. Ако водачът бъде установен като негоден, свидетелството за управление се отнема временно или за неопределено време – в зависимост от прогнозата.
Шофьорите на камиони и автобуси имат по-строги правила: техните лицензи се издават за ограничен период и изискват задължително подновяване на медицинските свидетелства при всяко подновяване. Много от анулиранията са свързани с тези рутинни проверки.
Ситуацията в Тюрингия съживи дебата за въвеждане на редовни медицински прегледи за по-възрастните шофьори в цяла Европа. Политиците предлагат доброволни проверки за ранно откриване на рисковете, но автомобилните асоциации (като ADAC) са против общите възрастови ограничения, като подчертават, че индивидуалният подход е важен.
Германия не е единствената страна, която затяга контрола върху здравето на шофьорите. Например, в България, считано от 2027 година, се планира автоматично отнемане на шофьорските книжки, ако бъдат установени противопоказания чрез единна база данни на Министерството на здравеопазването. Германската система обаче все още поддържа акцент върху медицинската оценка, избягвайки автоматизма, който критиците наричат потенциално корумпиран.
Като цяло, застаряващото население и нарастващият трафик в градовете в Европа засилват спешността на този въпрос. Експертите отбелязват, че балансът между безопасността и правата на гражданите ще остане ключово предизвикателство за транспортната политика.