В продължение на години амбициозната архитектура на електромобилите SSP (Scalable Systems Platform) на Volkswagen е история на обещания и объркващи забавяния, които често се стоварват върху плещите на изпадналото в затруднение софтуерно подразделение Cariad. Въпреки че първоначално бе планиран дебютът на напълно интегрираната платформа, той бе отложен за края на десетилетието. Но тъй като VW най-накрая разкрива своята бъдеща основа за електромобили, има значителен и неочакван обрат: SSP все пак няма да бъде чисто електрическа.
Въпреки че SSP остава в основата си електрическа платформа, Volkswagen Group планира да интегрира варианти, при които компактният двигател с вътрешно горене действа единствено като генератор за зареждане на батерията, без никога да се свързва механично с колелата. Тази конфигурация повтаря технологиите, наблюдавани в BMW i3, Mazda MX-30 R-EV и системите e-Power на Nissan, които вече са популярни в Китай. В Европа наскоро пуснатият на пазара Leapmotor C10 REEV предлага опит за този подход.
Това не е напълно нова идея за VW. Тяхната нова марка Scout ще включва двигатели с атмосферно пълнене, действащи като удължители на пробега, в предстоящите си пикапи и SUV. В Китай наскоро представеният модел ID. Era концепция, разработена съвместно със SAIC, също демонстрира триредов офроудър, използващ бензинов генератор.
От решаващо значение е, че SSP е обявена за бъдещия гръбнак на Volkswagen Group, предназначен да залегне в основата на моделите на всички нейни марки и в крайна сметка да замени всяка съществуваща електрическа платформа. Тийзър изображение разкрива широка гама от пет варианта на каросерията - от компактни градски автомобили до големи SUV, като Automotive News съобщава за общо осем производни, които да покрият всички пазарни сегменти. Първите електрически автомобили, базирани на SSP, ще бъдат пуснати на пазара в Китай през 2026 годиа, а в Европа - година по-късно.
Ето обаче и обратът за европейските шофьори: въпреки тази по-широка SSP стратегия, шефът на марката VW Томас Шефер посочи, че тези варианти вероятно няма да се появят в Европа. Той заяви пред Autocar, че plug-in хибридите (PHEV) предлагат по-практично решение за континента, като се позова на високите разходи за разработване в сравнение с вече разумния електрически обхват и възможностите за бързо зареждане на съвременните PHEV. От икономическа гледна точка, твърди Шефер, предлагането и на двете решения просто не би имало смисъл.
Може би най-емблематичният модел, който ще възприеме платформата SSP, ще бъде изцяло електрическото девето поколение на Golf. Очакван към края на десетилетието, той първоначално ще съжителства с настоящия модел Golf 8 с двигател с вътрешно горене. Бъдещият електрически Golf ще се произвежда във Волфсбург, докато производството на неговия брат с двигател с вътрешно горене ще се премести в завода в Пуебла, Мексико, през 2027 година.