Hyundai Motor отново спира производството на своите електрически модели Ioniq 5 и Kona EV в завода си в Улсан. Това е третото подобно спиране на производството през тази година, което ясно показва предизвикателствата, пред които е изправен пазарът на електромобили в световен мащаб и в частност електромобилите на Hyundai.
Според източници от индустрията, цитирани от koreaherald, прекъсването на дейността на втората производствена линия в завод 1 в Улсан, където се произвеждат Ioniq 5 и Kona EV както за вътрешния, така и за чуждестранния пазар, е планирано за периода от 27 до 30 май. Подобни паузи вече имаше през февруари и април. Но какви са причините?
Във вътрешно съобщение до синдиката и персонала, Hyundai посочва "продължителния спад в световните продажби на електрически превозни средства" като основна причина за решението. Компанията признава трудностите при увеличаване на продажбите на Ioniq 5, въпреки че предложи отстъпка от 6 милиона вона (приблизително 4 300 долара), което е около 15% от цената на автомобила.
Макар че тези мерки доведоха до известен ръст на вътрешния пазар – продажбите на Ioniq 5 и Kona EV между януари и април са се увеличили съответно с 11.4% (до 4125 автомобила) и 92.6% (до 1198 автомобила) на годишна база.Но тези постижения бяха засенчени от изключително резкия спад в износа.
Драматичен спад в износа
Данните показват сериозен спад в експортните пазари: Износът на Ioniq 5 от завода в Улсан през същия период е спаднал с 64% на годишна база, от 27 476 на едва 9 663 автомобила. Износът на Kona EV също е намалял значително – с 42.1%, до 3428 автомобила.
За да се справи с нарастващите запаси от непродадени автомобили, Hyundai вече е предприел мерки за коригиране на темпото на производство. Линията, която е способна да произвежда до 27 електрически превозни средства на час, вече работи с намален капацитет – една от всеки три позиции на конвейерната лента е оставена свободна. Освен това, от март насам са спрени смените през уикенда на тази линия.
Временна корекция или дългосрочен проблем?
Въпреки притеснителните данни, експерти като Ким Пил-су, професор по автомобилно инженерство в университета Делим, определят спирането на производството като временна корекция в стратегията на Hyundai за електрически превозни средства, а не като дългосрочно отстъпление. но болшинството автомобилни експерти са на друго мнание.
Според тях тази ситуация подчертава предизвикателствата пред Hyundai в момент, когато потребителското търсене на електромобили се сблъсква с фактори като високи цени, ограничена инфраструктура за зареждане и засилена конкуренция. И явно корейците не се справят с тези проблеми. Въпросът остава дали това е просто "забавяне на темпото" преди по-голямото ускорение, или сигнал за по-сложен и продължителен проблем. По скоро става дума за последното.