Предстоящият Hyundai IONIQ 3, чиято визия бе очертана от концепта Concept THREE, е позициониран като ключов играч в сегмента на достъпните електрически хечбеци. Въпреки смелия си и силно стилизиран външен вид, инженеринговите и дизайнерски решения на модела вече са обект на интензивни критики от водещи автомобилни експерти, като се стига до логичния въпрос: Ще успее ли Hyundai да балансира футуристичния дизайн с практичността и ефективността, които изисква масовият пазар? Ако дизайнът на серийната версия се доближи до този, който ви показваме на рендера по-горе, то корейците имат някакъв шанс, но ако остане близък до концепцията THREE, то нещата не отиват на добре. Но има и други, далеч по-съществени критики.
Технологични компромиси заради крайната цена
Основната критика е свързана с крайната цена. За да постигне конкурентна цена в европейския B-сегмент, Hyundai ще направи доста технологични компромиси. Изданието Electrifying посочва, че за разлика от по-големите си събратя IONIQ 5 и 6, новият модел най-вероятно ще използва 400-волтова архитектура, вместо скъпата 800-волтова система. Това означава, че при IONIQ 3 скоростта на бързо зареждане вероятно ще бъде ограничена до максимум 130 kW, освен евентуално при предполагаемият IONIQ 3 N, който пък ще е доста по-скъп.
Ненужната SUV прилика на концепта
Освен това критиките са насочени и към дизайнерския език на Concept THREE. Въпреки че е авангарден, той предизвиква въпроси относно приложимостта му в градски условия.
Преувеличени Форми: Общността на автомобилните ентусиасти Reddit, критикува тенденцията на дизайна да преувеличава SUV елементите, като например масивните "защитни" пластмасови арки на калниците.. Тези елементи винаги карат колата да изглежда като SUV, независимо от размера ѝ, при това без никаква причина.
Hyundai Concept THREE
Гигантският спойлер също е подложен на критики, като експертите изразяват силно съмнение, че огромната "патешка опашка" ще бъде запазена в серийното производство. Освен това, силният наклон на задното стъкло и специфичният дизайн вероятно ще затрудняват видимостта назад.
Копиране на Tesla
И накрая, но не по-важност, в интериора, Hyundai изглежда е силно повлиян от пазарния лидер при електромобилите Tesla, което поражда въпроси за уникалността на марката. Според експерти от Top Gear, които анализират изтекли изображения на интериора на серийния IONIQ 3, показващи голям, свободно стоящ централен инфоразвлекателен екран в стил Tesla, това решение, макар и модерно, поставя под въпрос дали Hyundai не рискува да загуби собствената си идентичност, следвайки минималистичната тенденция на конкурента.
Дизайнерският екип на Hyundai сам признава, че търсенето на смелост крие риск. В коментари, цитирани от Business Times, се намеква, че целта е да се избегне „твърде вулгарен“ дизайн, което показва осъзнаване на опасността от прекалено натрапчиви и непрактични форми.
В заключение ще кажем, че трансформацията на Concept THREE в сериен IONIQ 3 ще бъде лакмусов тест за способността на Hyundai да комбинира смелия си дизайнерски език с изискванията за цена, ефективност и практичност. Критиките са насочени най-вече към технологичните компромиси и стилистичните елементи, които могат да се окажат нефункционални в реалния живот.
Пазарният дебют, очакван през 2026-а, ще покаже дали смелостта на дизайна ще надделее над резервите на критиците или Hyundai със своите електромобили ще продължи да се спуска по кривата надолу, макар стартът на електромобилите с марка Hyundai да бе блестящ.