34 760

ЕС иска строги ограничения за коли над 10-годишна възраст, като целта е - премахване на дизелите

  • употребявани автомобили
  • дизелови автомобили
  • европейски съюз

Фиктивната причина е намаляване на процента на пътнотранспортните произшествия, но истинската е друга

ЕС иска строги ограничения за коли над 10-годишна възраст, като целта е - премахване на дизелите - 1
Снимка: Shutterstock
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

Европейският съюз се готви да въведе нови ограничения за автомобили над десет години, позовавайки се на желанието си да намали процента на пътнотранспортните произшествия. Експертите обаче са убедени, че истинската цел на инициативата е постепенното изместване на старите дизелови превозни средства от европейските пътища, тъй като те представляват сериозна екологична заплаха и не отговарят на съвременните стандарти за емисии.

Брюкселската инициатива предвижда значително засилване на техническия контрол за милиони собственици на дизелови автомобили. В момента в повечето страни от ЕС автомобилите над десет години са задължени да преминават годишен технически преглед със задължително отчитане на пробега. В Германия такива превозни средства се проверяват на всеки две години, но по много по-строги стандарти. Същевременно Европейската комисия настоява, че именно възрастта на автомобила има пряко влияние върху нивото на безопасност на движението по пътищата, тъй като техническото състояние на старите автомобили често не отговаря на съвременните изисквания.

Критиците на тази инициатива поставят под въпрос подобни твърдения, посочвайки липсата на обективни данни, които пряко свързват възрастта на превозните средства с повишените нива на произшествия. Според тях състоянието на автомобила и редовността на поддръжката му са по-важни фактори от броя години, но ЕС се стреми да промени общия подход, като се фокусира върху възрастта на превозните средства като критичен показател.

Новите правила поставят особен акцент върху дизеловите превозни средства, които не са оборудвани с филтри за твърди частици или от които такива филтри са били премахнати. В старите дизелови автомобили процесът на регенерация на филтъра не протича правилно, особено в условия на интензивна градска експлоатация, където двигателите често работят в режими, които предотвратяват пълната регенерация. Цената за подмяна или ремонт на филтър за твърди частици може да достигне 3000 евро, което е прекомерна финансова тежест за много собственици на стари автомобили, карайки ги или да игнорират проблема, или да откажат напълно да използват подобни системи.

В момента липсата на задължително тестване на емисиите на твърди частици по време на технически прегледи позволява много дизелови превозни средства да останат извън екологичния контрол. Въпреки това, като част от нова инициатива, Европейският съюз се стреми да въведе задължителни проверки на работата на филтрите за твърди частици по време на техническия прегледи, което значително ще усложни експлоатацията на стари дизелови автомобили без подходяща система за почистване.

Трудността при прилагането на тези промени се състои в техническата сложност на проверката на изправността на филтрите за твърди частици без използване на специализирано оборудване, което ще изисква допълнителни разходи от сервизните центрове и съответно увеличение на разходите за технически преглед за собствениците на автомобили.

Ако новите изисквания бъдат приети, хиляди дизелови автомобили, които в момента се движат в Европа и респективно у нас, ще бъдат изправени пред избор: или да инсталират нови филтри, което често е икономически нецелесъобразно за стари превозни средства, или да изпратят автомобилите за рециклиране. Освен това, дори актуализираните почистващи системи не винаги гарантират съответствие със съвременните екологични стандарти поради естественото стареене на автомобилните системи и износването на двигателя.

На фона на тези промени се очаква много европейци да се стремят да се отърват от старите си автомобили възможно най-скоро, за да избегнат разходите за преустройство или изхвърляне. В резултат на това броят на старите, но все още технически годни автомобили на вторичния пазар ще се увеличи. Очаква се значителна част от тези автомобили да бъдат продадени на намалени цени на купувачи от страни извън Европейския съюз, но и немалко ще дойдат у нас.

Украйна вече е посочена сред основните дестинации за продажби на такива автомобили, където поради икономическите реалности търсенето на достъпни превозни средства остава постоянно високо. Вносът на употребявани европейски автомобили в Украйна показва положителна динамика от няколко години, а нова инициатива на ЕС може допълнително да засили този процес. Според експерти, през следващите години Украйна може да се превърне в един от основните пазари за продажба на стари европейски дизелови автомобили, които постепенно се извеждат от производство поради по-строгите екологични стандарти в ЕС.

Документ на Европейската комисия, публикуван на 24 април 2025 година, подчертава, че подобряването на безопасността на движението по пътищата и намаляването на вредните емисии е стратегически приоритет за ЕС през следващите години. Следователно държавите членки ще бъдат задължени да предприемат мерки за засилване на техническия контрол, по-специално чрез актуализиране на процедурите за проверка на превозните средства, като вземат предвид реалните условия на тяхната експлоатация и степента на износване на ключови елементи от системата за контрол на емисиите.

По този начин, предложените промени не само ще променят пазара на употребявани автомобили в самата Европа, но и ще окажат осезаемо въздействие върху автомобилния пазар на съседните страни, оформяйки нови тенденции във вноса на стари превозни средства и налагайки преглед на вътрешните стандарти за екологичен контрол.

Поставете оценка:
Оценка 2.1 от 98 гласа.

Свързани новини