Като начало си струва да се каже, че има три вида задвижване на газоразпределителния механизъм. Ремък - това е, когато се използва назъбен ремък от специална каучукова смес, верига - когато се използва метална верига и зъбно колело, което контактува с друго такова. Днес ще говорим за ангренажния ремък и ще се докоснем малко и до веригата. Но зъбно колело е съвсем различна история и този тип почти не се използва в популярните леки автомобили.
Малко теория
Ангренажният ремък е необходим предимно за синхронизиране на работата на коляновия и разпределителния вал на автомобила. Често той участва и в задвижването на приспособления, като водна помпа, както и помпа на кормилното управление и компресор на климатик. Естествено, основната задача на ангренажния ремък е да задвижва разпределителния вал, който от своя страна отговаря за работата на клапаните.
Сега си представете какво може да се случи, ако зъбният ремък е слабо опънат и "прескочи" или пък се скъса? Вентилите започват да се отварят на различни интервали и в резултат на това просто се срещат с буталата. Много хора се страхуват от този проблем и с право. Ако ангренажният ремък се скъса, ако имате късмет (за какъв късмет говорим всъщност?), ще трябва да смените само огънатите клапани и повредените бутала.

Вярно е, че често има случаи, когато е по-евтино просто да закупите друг двигател на старо, отколкото да ремонтирате. Но има двигатели, при които буталата са структурно проектирани с вдлъбнатини, така че ако ремъкът се скъса, да не се случи фатална среща с клапаните. Цената на ремонта също зависи от скоростта, при която е настъпило скъсването. Колкото по-висока е, толкова по-големи са щетите.
Плюсове и минуси на ангренажния ремък
Ангренажният ремък е направен от специални смеси от гума и пластмаса и е по-тих, по-лек и има по-малко триене от верижното задвижване. Всъщност опростяването на дизайна, по-малкото шум и по-компактните размери са в основата на мотивацията на дизайнерите, когато създават задвижването с ремък. На първо място, простотата се крие във факта, че ремъкът не трябва да е в масло, като веригата.

Но има и недостатъци. По правило експлоатационният живот на ангренажен ремък е строго ограничен до пробег от 60–150 хиляди километра, а на теория веригата се счита за „вечна“ от мнозина. Истината е, че не винаги се получава така. Най-често веригата се разтяга и често се налага да я смените или натегнете още след 50 хиляди км. Но основното предимство на веригата е, че тя се къса много по-рядко, за разлика от ангренажния ремък.
Причини за скъсване на ангренажен ремък
1. Ангренажният ремък е с изтекъл срок на годност. Всичко зависи както от пробега на автомобила, така и от възрастта на резервната част. Ако колата рядко излиза от гаража и след 10-15 години пробегът е 60 хиляди км, тогава „каишката“ определено трябва да бъде заменена.
2. Втората причина за скъсан ангренажен ремък може да бъде неизправност на лагера на приставката, която се задвижва от този ремък. Компресорът на климатика и водната помпа може някой ден да се повредят и да скъсат ремъка.
3. Ангренажният ремък не обича, когато нещо капе върху него. Спирачна течност, масло или антифриз - всичко това ще има лош ефект върху ресурса му. Агресивният химически компонент на течността може да доведе до скъсване на ремъка много бързо.
Защо не всички двигатели са направени с верижно задвижване?
Само преди няколко десетилетия веригата за синхронизация беше норма. Едва в началото на 90-те години световните производители активно започнаха да въвеждат ремък в газоразпределителния механизъм. На първо място, това беше направено с цел намаляване на шума.

Помните ли как работеше двигателят на класическа Жигула в сравнение със съвременен четирицилиндров мотор? Също така, използването на ремък направи възможно значително опростяване на дизайна и намаляване на размера на двигателите. В края на краищата един ремък може лесно да задвижва няколко агрегата, което прави двигателя по-компактен и най-важното по-лесен за поддръжка.
Заключение
Когато купувате употребяван автомобил, първото нещо, което правите, е да смените консумативите, което включва ангренажен ремък с ролки - това е важно да запомните. Освен това, за да избегнете скъпи ремонти, спазвайте всички срокове за смяна на комплекта и не забравяйте за правилата за смяна на водната помпа, дори ако тя все още не тече.
Свързани новини
-
Полезно или вредно е да се кара на "високи обороти"?Много шофьори, особено собственици на по-спортни автомобили или просто любители на динамичното шофиране, често „натискат газта“, поддържай ...23.06.202411 351
-
Необходимо ли е промиване на двигателя при смяна на масло?Една от темите, обсъждани сред шофьорите, е необходимостта от промиване на двигателя при смяна на маслото. Много хора смятат, че при редовна смяна на ...21.06.202412 385
-
Признаци за повреда на горивния филтър и кога трябва да го сменимНякои шофьори забравят да сменят горивния филтър в колата си, което обаче може да доведе до сериозни повреди в двигателя ѝ. Как обаче да разберем, че ...10.06.202411 234
-
Сменяте зимните с летни гуми? Проверете това, за да не "накуцва" колата!Ако сами сменяте колелата, този съвет ще ви бъде от полза. По-конкретно, говорим за... центриращи пръстени на джантите или наречени в разговорния език ...17.04.20245 574
-
Кога трябва да сменим зимните гуми с летни?Независимо от сезона, температурите са най-добрия показател за това кога можете да сложите летните си гуми. Ако температурите са между осем и десет гр ...04.04.202416 877
-
Кога да смените маслото в ръчна и кога в автоматична скоростна кутияЕксперти от най-авторитетното автомобилно издание "За рулем" проведоха проучване сред производителите на автомобили относно техните препорък ...03.04.202474 469