Новата Dacia Duster вече се предлага с двугоривен бензинов и пропан-бутанов двигател, който е наречен ECO-G. Именно Duster с фабрична газова уредба бе обект на нашия тест. Впечатленията си от самата кола сме ви разказвали при нейното представяне, така, че сега ще акцентираме именно върху въпросната АГУ и това как се държи и усеща колата, когато се движи на газ и на бензин.

Мнението ни е, че към днешна дата и предвид цените на горивата, а и финансовото състояние на средностатистическия българин, именно това изпитано и доказало се решение, достъпно като цена и ефективно, ви помага да спестите значителна сума от парите за гориво, като в същото време не правите кой знае какъв компромис.

Решението на Dacia да върне пропан-бутан обратно в гамата изглежда беше умен ход, като се има предвид спираловидно нарастващата цена на бензина и дизела. Популярен в началото на 2000-те, LPG (втечнен нефтен газ) струва почти една трета от цената на литър безоловния бензин.

В момента Dacia е единственият производител, който предлага фабрично монтирани LPG уредби в цялата си гама. Те са подкрепени от редовна гаранция, като обслужването и поддръжката не са засегнати. Самата уредба е монтирана в завода, като бутилката е на мястото на резервната гума, а мястото за зареждане е точно до гърлото на резервоара за бензин.

В салона има само един бутон вляво на водача, чрез който ръчно можете да превключвате на желаното от вас гориво. Това обаче съвсем не се налага, тъй като автомобилът е проектиран така, че пали на бензин и автоматично и неусетно превключва на газ. Когато пропан-бутанът свърши, системата автоматично превключва на бензин.

Последното действие става неусетно, а това, което е различно при въпросната фабрична газова уредба на Duster е, че в зависимост от горивото с което работи двигателя, на електронните инструменти пред водача се показва неговото количество, а борд компютърът отчита разход на даденото гориво с което се движи автомобилът в момента.

За новия Duster преобразуването на LPG предвижда 62-литрова бутилка, монтирана, както вече споменахме, в гнездото на резервното колело. Версията с АГУ се предлага само с еднолитров трицилиндров двигател, който произвежда 90 к.с., когато се захранва с бензин. При смяната на пропан-бутан обаче мощността се повишава до 100 конски сили.

Трябва да знаете, че нито един от режимите не кара Duster да се чувства особено бърз, като ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 13.8 секунди на LPG, което е малко по-бавно от това на бензин. Стандартната шестстепенна механична скоростна кутия трябва да работи усилено, за да бъдете "в крак с трафика". С други думи трябва да държите колата в по-високи обороти, ако искате да е по-динамична.

В противен случай обаче също няма да изпитвате сериозен дискомфорт. Двигателчето поддържа добре високи скорости от 140 - 150 км/ч, като е особено икономично на бензин. Разходът, който отчете борд компютъра при движение на бензин бе над шест литра на сто километра пробег. При движение на газ, разлика в динамиката почти няма, но разходът се повиши до почти десет литра на сто километра.

Използвайки резервоарите за бензин и пропан-бутан до пълния им капацитет, Duster Bi-Fuel може да измине над 1000 километра. С настройки на уредите пред водача можете да следите на дигитален дисплей нивото на горивото и в двата резервоара, а както вече споменахме, Duster автоматично ще превключи на бензин, когато няма LPG.

Въпреки че икономията на гориво при работа с пропан-бутан е малко по-лоша, отколкото на бензин, то това се компенсира от по-ниската цена на синьото гориво. Емисиите при изгаряне на LPG също са по-ниски. С изключение на липсата на резервното колело, двугоривната система на Duster, наречена Bi-Fuel оставя практичността на SUV-то непроменена.

Багажникът си е оптимално голям, а в салона има достатъчно място за петима възрастни. Най-впечатляващото от всичко е, че изборът на версия Bi-Fuel или ECO-G не оскъпява много автомобила. Цената на Duster с предно предаване, трицилиндров мотор и АГУ започва от 34 820 лв, което предвид настоящите цени на новите автомобили е доста атрактивно предложение.

Дали имате нужда от Duster ECO-G ще си прецените сами, но предвид изключително високите цени на бензина и дизела, това е едно отлично решение за хора, изминаващи голям пробег на годишна база. При тези обстоятелства по-ниските експлоатационни разходи на Bi-Fuel и по-големият капацитет за дълги разстояния биха могли да осигурят реални спестявания.

Свързани новини
-
Ще поскъпне ли газта на бензиностанциите: ЕС забрани руския пропан-бутанКато част от 12-ия пакет от антируски санкции Европейският съюз въвежда забрана за внос на руски втечнен въглеводороден газ (LPG). Съществуващите дого ...21.12.20236 586
-
Тествахме по-мощната Dacia SpringВиена, Австрия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието. Откакто французите от Renault поеха контрола върху румънската марка Dacia, тя не спира д ...22.05.202369 409
-
Новият народен автомобил: Dacia разработва бюджетен бестселър с фабрична АГУКомпанията Dacia, която е собственост на френския автомобилен гигант Renault, разработва нов бюджетен автомобил, който трябва да стане лидер в своя се ...16.04.202318 302
-
Ето как ще изглежда новата Dacia DusterДизайнери, занимаващи се с рендери на нови модели показаха как ще изглежда следващото поколение кросоувъра Dacia Duster. Изображението бе публикувано ...16.04.202332 226
-
Тествахме най-скъпата DaciaЛисабон, Португалия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието. Dacia започва с летящ старт 2023 година с пристигането на първия хибрид в историята ...12.04.202366 933
-
Серийната Dacia Bigster: датата на появата е известнаDacia Bigster е замислен като по-големия брат на Duster и дори като съплатформеник на нереализираната Lada C-SUV, която беше в плановете на руснаците ...23.03.202312 425