19 603

Ето кои автомобили се обезценяват най-бързо (проучване)

  • автомобили
  • цена
  • обезценяване

Изследването показва, че премиум марките се обезценяват значително по-бързо

Ето кои автомобили се обезценяват най-бързо (проучване) - 1
Радослав Славчев Радослав Славчев Автор във Fakti.bg

След като нов автомобил излезе от автосалона, той веднага губи голям процент от цената си на дребно. Вярно е, че стойността на автомобила продължава да намалява с течение на времето, но някои марки се обезценяват повече от други. За да установят кои марки автомобили губят най-много стойност, автомобилните експерти от carVertical провеждат проучване и анализират над 72 милиона единици данни между 2019 и 2022 г. в Европа, САЩ и Австралия. Ето и основните открития:

Porsche най-добре задържа цената си

Ето кои автомобили се обезценяват най-бързо (проучване)

Porsche (-64,4%), Jeep (-84,4%) и MINI (-85,5%) са най-малко обезценяващите се 3 марки, като най-високата им стойност остава след изваждане на най-ниската пазарна стойност на автомобила от първоначалната му цена. Така например Porsche ще загуби само 64,4% от стойността си през годините, докато Lexus ще загуби 89,9% от стойността си.

„Макар и Porsche произвежда спортни автомобили, неговите модели са достатъчно практични и за ежедневно шофиране. 911 е вероятно един от най-емблематичните автомобили в историята, с огромна фен база. Нищо чудно, че търсенето му надминава предлагането. Автомобилите на Porsche са надеждни, издръжливи и имат отличителен вид, който привлича клиенти“, обяснява Матас Бузелис от carVertical.

Сред автомобилите с висока остатъчна стойност се появяват и по-традиционни марки като Hyundai и Toyota. Тези превозни средства са по-достъпни и обикновено предлагат по-ниски разходи за поддръжка, което повишава тяхното търсене сред купувачите на употребявани автомобили.

Докато някои първокласни марки като Jaguar, Land Rover и Lexus имат по-ниска тенденция към обезценяване, това не винаги е така.

Много първокласни марки автомобили губят повече стойност от по-евтините си варианти

Ето кои автомобили се обезценяват най-бързо (проучване)

Както показва графиката, най-обезценяващите се марки автомобили през годините са Chrysler, Audi и Seat. Например максималното обезценяване на нов Chrysler в крайна сметка ще падне до -96,8% (средно за 25 години), което го прави марката, която губи по-голямата част от стойността си на пазара. В интерес на истината, около половината от марките в грешния край на тази графика за обезценяване на автомобили са от премиум клас. Макар че потребителите обожават Infiniti, BMW и Volvo, тяхната стойност намалява значително с течение на времето.

За сравнение, автомобилите Toyota достигат най-ниската си стойност на възраст от 19 години, докато BMW достига до там на 21. При все това автомобилите Toyota губят около 88,7% от стойността си, докато BMW – 93,8%. Какви фактори довеждат до тези разлики?

„BMW и други марки луксозни автомобили обикновено имат функции и технологични подобрения, които купувачите на автомобили втора употреба не оценяват. Ако можете да си позволите ново BMW, Mercedes-Benz или Land Rover, вероятно искате пълните лукс и иновации, които можете да получите. Човек, търсещ употребяван автомобил, дава приоритет на цената и разходите за поддръжка спрямо всички ненужни функции. Ето защо употребяваната Toyota за много клиенти е по-привлекателна от BMW“, казва М. Бузелис.

Собствениците на Audi (-96,2%), Seat (-95,8%) и Skoda (-95%) също не трябва да очакват добра сделка при продажбата на старите си автомобили.

Използваните автомобили достигат най-ниската си стойност на различни етапи

Ето кои автомобили се обезценяват най-бързо (проучване)

Според изследователите от CarVertical средната възраст на най-обезценяващите се превозни средства е 20 – 23 години. Различните марки автомобили обаче достигат най-ниската си стойност на различни етапи.

Porsche и MINI струват най-малко, когато достигнат 15 години. След като достигнат този етап, стойността им започва да расте отново. Добре запазените модели може да са ценна инвестиция. Isuzu, Suzuki, Kia и Dacia са от противоположната страна на спектъра – достигат най-ниската си цена на 30-годишна възраст.

Ако даден модел се счита за рядък, стойността на автомобила може да нарасне значително с течение на времето. През 90-те BMW произвежда само 891 екземпляра от M5 E34 Touring. 20 от тях са имали специално име – Elekta – и са били създадени за италианския пазар. Задвижван от 3,8-литров двигател с мощност 335 к.с., този модел комби получава също и специални боя и интериорен стил. Да търсите използвана Elekta днес е като да търсите игла в купа сено. Автомобилните ентусиасти трябва да са готови да похарчат не по-малко от 100 000 долара, за да паркират един екземпляр в гаража си.

Докато обикновена кола вероятно ще се озове на сметището след 20 – 30 години, Porsche или Jaguar с документирана сервизна книжка и безупречна история може да стане още по-ценна с времето.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 17 гласа.

Свързани новини