Бъдещето без въглеродни емисии настъпва с бързи темпове. У нас все още това не се усеща, но рано или късно то ще настъпи и в България - неизбежно е. Просто още не можем да го проумеем. Но да погледнем назад. С появата на първия персонален компютър животът ни се промени завинаги: бързо и неумолимо компютърът се превърна от чудо в атрибут на всеки дом. Същото се случва и сега в сферата на транспорта.
Критичната точка, от която няма връщане назад за развитието на електрическия транспорт вече е премината. Европейският съюз възнамерява да премине към нулев въглероден отпечатък до 2050 г. През юли Европейската комисия прие план за опазване на климата и околната среда, който призовава за пълен преход към електрически превозни средства до 2035 г.

Анализаторите от международната одиторска и консултантска компания EY очакват, че до 2033 г. продажбите на електрически превозни средства ще надхвърлят продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Последните, според прогнозите, до 2045 г. ще останат под един процент.
Скептиците, а може би просто реалисти у нас, смятат, че ерата на автомобилите с двигатели с вътрешно горене ще продължи по-дълго. Предстоят много обстоятелства, които могат да ускорят и, обратно, да забавят прехода към електрически транспорт. Вероятно основната грижа, около която еколозите и служителите се суетят, е: колко „зелено“ ще се окаже електрическото „гориво“. Всички са виждали карикатури по темата, като например пушещ дизелов двигател в някаква безлюдна местност, захранващ с електричество чисто нова Tesla.

Всъщност количеството емисии от използването на електрически автомобили зависи от това на кои енергийни източници разчита енергийната система на страната и по кое време на деня жителите зареждат автомобилите си. Но проучване от 2021 г. показа, че в повечето страни електрическата кола може да намали емисиите с повече от 60% от бензиновия си аналог, а в най-развитите страни (Швейцария, Норвегия, Франция, Швеция и Австрия) намаляването на емисиите ще надвишава 90%.
Разбира се, има изключения от всяко правило, а в две европейски държави, Полша и Косово, производството на електроенергия е по-малко ефективно, поради което преминаването към електрически превозни средства в момента там ще увеличи общите вредни емисии. Не бива обаче да забравяме, че електроцентралите са далеч от хората, а сега всеки ден дишаме отработените газове на бензиновите и дизелови автомобили.

Разбира се, електрическите автомобили не са единствената „зелена“ технология и спокойно може да се каже, че няма да има „електрически“ концентрационен лагер. Като „зелена“ алтернатива има перспективи за транспорт на водород, който е още по-подходящ за автомобилен транспорт, но все още подобни инсталации са доста опасни. Следователно най-вероятно светът ще следва балансирания път на енергиен преход.
Въпреки това електрическите превозни средства са най-развитият и обещаващ вид транспорт на бъдещето. И настоящето също. Преди няколко години изглеждаше, че българите ще се противопоставят на този път, но сега, с всеки изминал ден осъзнаваме, че рано или късно електрификацията ща дойде и у нас, колкото и да не им се иска на някои.
Свързани новини
-
Renault, Nissan и Mitsubishi най-после са на едно мнениеАлиансът Renault-Nissan-Mitsubishi натрупа доста негативи, които започнаха с ареста на бившия шеф Карлос Гон и продължават заради пандемията от корона ...28.01.20225 425
-
Дизелите се предадоха. В Европа електрическите автомобили вече са по-популярни от дизеловитеОт 90-те години на миналия век икономичните дизелови автомобили станаха много разпространени в Европа, те се продаваха там по-добре от класическите ав ...20.01.202263 633
-
Китайски стартъп дебютира с необичаен автомобилПреди няколко месеца, основателят на компанията за електрически скутери Niu Technologies Ли Инан обяви създаването на автомобилно подразделение. Днес ...12.01.20223 524
-
Китайците вече продават кола с автономен пробег от над 1000 кмВ края на ноември миналата година GAC Aion обяви появата на нов електрически кросоувър LX Plus, който има рекорден пробег с едно зареждане от 1000 кил ...09.01.202213 885
-
ADAC: Електромобилите се изплащат, но не в БългарияЩо се касае до Европа, то статистиката за изминалата година сочи, че продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене спадат, а търсенето на еле ...04.01.202216 346
-
Електромобили през зимата: с колко им намалява пробегът?В Китай беше проведено мащабно тестово проучване на електрически превозни средства и по-конкретно на това, как се чувстват те при минусови температури ...23.12.202112 967